Mittwoch, 2. Juni 2010

«رادیو کوچه - مدیر و معاون بخش فارسی صدای‌آمریکا برکنار شدند»


«مدیر و معاون بخش فارسی صدای‌آمریکا برکنار شدند»
۱۳۸۹ خرداد ۰۹
گزارش ویژه / رادیو کوچه
هفته گذشته بخش فارسی صدای آمریکا با برکناری رییس و معاون رییس بخش روبه‌رو شد که به اعتقاد برخی محافل رسانه‌ای در تاریخ عزل و نصب‌های صدای آمریکا سابقه نداشته است.
«الکس بلیدا» رییس شبکه خبری فارسی صدای آمریکا و «هیدا فولادوند» معاون اجرایی او به دنبال کشمکش یک ساله در این بخش از صدای آمریکا روز سه‌شنبه گذشته با حکم «آستین» رییس کل صدای آمریکا از سمت خود برکنار شدند. آستین یکی از کارمندان ارشد صدای آمریکا که گفته می‌شود یوگسلاوی الاصل است به عنوان سرپرست موقت گماشته است.
فایل صوتی را از اینجا بشنوید
دانلود فایل صوتی
الکس بلیدا که به عنوان مشاور امور افغانستان منصوب شده است، به دنبال این برکناری به مرخصی دو هفته‌ای فرستاده شده است. او و خانم هیدا فولادوند به تقلب در تنظیم صورت‌حساب‌های مالی متهم شده‌اند اما به باور کارشناسان این برکناری‌ها به علت اعتراض‌های شدید تعدادی از پرسنل بخش فارسی صدای آمریکا و هم‌چنین کارمندان سابق آن به نحوه پوشش اخبار ایران و برخوردهای حذفی مدیریت با کارمندان ،که به مطبوعات آمریکایی نیز کشیده شد، صورت گرفته است.
اشاره می شود در برکناری خانم فولادوند حتا اجازه ورود به اتاقش نیز داده نشده است و به هم‌راه دو مامور به بیرون ساختمان رادیو هدایت شده است. اگر چه این روال را در کشور آمریکا برخی عادی قلمداد می‌کنند.
الکس بلیدا با برگزیدن «علی سجادی» به عنوان سردبیر بخش فارسی صدای آمریکا و جای‌گزینی دکتر کامبیز محمودی، روی‌کرد حرفه‌ای این رسانه را تغییر داد، اما با واکنش‌های تند زیادی روبه‌رو شد. روزنامه واشنگتن تایمز به تازگی در سرمقاله‌ای، بخش فارسی صدای آمریکا را به صدای آخوندها تشبیه کرد.
چند هفته پیش نیز ۶۹ عضو مجلس نمایندگان آمریکا به هم‌راه تعدادی از سناتورهای با نفوذ، در نامه‌ای به باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده، خواستار توجه او به اطلاع‌رسانی ضد آمریکایی و جمهوری اسلامی پسند بخش فارسی صدای آمریکا شده و نارضایتی خود را نسبت به سیاست‌های مدیریت بخش فارسی صدای آمریکا ابراز داشتند. بنا بر گفته منایع آگاه، تحقیقات کنگره آمریکا در مورد نحوه پوشش خبری مسایل ایران در بخش فارسی صدای آمریکا هم‌چنان در جریان است و احتمال می‌رود تغییرات دیگری در این رسانه اتفاق بیفتد.
حسن زارع زاده اردشیر، برنامه‌گزار و نویسنده اخبار سابق صدای آمریکا که به علت سیاست‌های آن رسانه مجبور به جدایی شد، در این زمینه می‌گوید: «صدای آمریکا یک دوره بحرانی را طی می‌کند. در دو سال گذشته تعداد زیادی از کارکنان و مدیران بخش فارسی عوض، جابه‌جا و یا برکنار شده‌اند. فضای ناسالم روانی در آن‌جا حاکم شده به‌طوری‌که کارکنان به هم‌دیگر اعتماد ندارند و بعضی نیز برای حفظ و ارتقا موقعیت خود هم‌کاران‌شان را زیر سوال می‌برند. فضایی که مدیریت فعلی البته بوجود آورده است.
به اعتقاد او، مدیریت سابق بخش فارسی (‌الکس بلیدا با مشاوره علی سجادی) تلاش می‌کرد روی‌کرد جدیدی را در پخش برنامه‌ها حاکم کند به‌طوری‌که در یک سال گذشته نیز نگرش سیاسی خاصی را جا انداخته و بسیاری از اخبار و مسایل مهم ایران را سانسور می‌کردند و یا به درستی به آن نمی‌پرداختند.
اخبار رسیده به رادیو کوچه حاکی از آن است که عده‌ای از کارمندان صدای آمریکا در جلسه معارفه مدیر جدید در روز چهارشنبه گذشته با لحنی انتقادی سخن گفته و از او خواسته‌اند تصمیم جدی و سازنده برای بهبود وضعیت این شبکه خبری اتخاد کند.
با این احتساب هم‌چنین به‌نظر می‌رسد هدف بعدی علی سجادی سردبیر بخش فارسی صدای آمریکا باشد. این در حالی است که از سال پیش تا‌کنون برخی از فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران معتقد بودند دستگاه امنیتی ایران در صدای آمریکا نفوذ کرده است، نکته‌ای که تاکنون مستنداتی در این زمینه ارایه نشده است
.

Keine Kommentare: