Freitag, 31. August 2007

گزارش کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر از مراسم خاوران

گزارش کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر از مراسم خاوران

مراسم سالگرد قربانيان اعدام هاي سياسي سال 67 در فضاي كاملاً امنيتي برگزار شد

مراسم سالگرد قربانيان قتل هاي سياسي تابستان سال 67 (اوت 1988) در ميان تدابير شديد امنيتي در گورستان خاوران برگزار شد. در حدود 700 تن از دانشجويان، فعالان سياسي و خانواده ها با حضور در اين محل ياد و خاطره قربانيان را گرامي داشتند. مراسم از ساعت 9 صبح آغاز و در ساعت 11:30 با فشار نيروهاي انتظامي و امنيتي خاتمه يافت. سرود انترناسيونال از جمله سرودهاي خوانده شده توسط شركت كنندگان در مراسم بود.

قبرستان خاوران در جنوب شرقي تهران مدفن بيش از 3000 تن از زندانيان سياسي است كه در سال 67 به دستور مستقيم روح الله خميني، رهبر وقت ايران اعدام شدند. احتمال آن مي رود كه بخشي از مدفون شدگان نيز اعدامي هاي سال هاي پيش از آن باشند.

رينالدو گاليندو پل، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد تعداد اعدام شدگان سال 67 را 1879 نفر برشمرده كه بنابر آمار و ارقام منتشر شده اين رقم چيزي بين چهار تا شش هزار نفر است. (ليستي مركب از 4485 نام در اين زمينه موجود است) آمارها گاه تا 12000 نفر نيز مي رسد. تا سال ها در خاوران محدوديت تردد برقرار بود تا اينكه از حدود هفت سال پيش اين امكان براي خانواده ها و ديگر افراد فراهم شد.

مراسم امسال در حالي برگزار شد كه پيش از اين دستگاه اظلاعاتي و امنيتي با تهديد و ارعاب خانواده ها و فعالين سياسي سعي در جلوگيري از برگزاري آن داشتند.

تعدادي از فعالين قبل و بعد از مراسم براي زماني بين نيم تا يك ساعت بازداشت و مورد مواخذه مامورين قرار گرفتند. تعدادي از اعضاي خانواده ها نيز از سوي مامورين بازداشت شدند كه همگي اين افراد پس از چند ساعت آزاد شدند.

در مراسم حضور نيروهاي يگان ويژه و وزارت اطلاعات به شدت محسوس بود. نكته شايان توجه در اين ميان حضور پرتعداد ماموران زن نيروي انتظامي بود.

دو فیلم کوتاه از مراسم امروز در مزار جانباختگان خاوران

برای دیدن فیلمها روی لینک های زیر فشار دهید:

http://www.iranpressnews.com/media/video/MOV00008.3gp

http://www.iranpressnews.com/media/video/MOV00009.3gp

Keine Kommentare: