Dienstag, 18. August 2009

تجمع و درگیری و پرتاب گاز اشک آور در خیابان کریمخان


تجمع و درگیری و پرتاب گاز اشک آور در خیابان کریمخان
منبع خبر : مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
مردم امروز در مقابل دفتر روزنامه‌ی اعتماد ملی تجمع کردند و پس از سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور، با ضرب و شتم و دستگیری توسط نیروهای امنیتی مستقر در آن‌جا روبه‌رو شدند.به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز با وجود اعلام سایت اعتماد ملی برای لغو تجمع در مقابل دفتر روزنامه‌ی اعتماد ملی، مردم با شنیدن خبر توقیف موقت روزنامه‌ی اعتماد ملی تصمیم به تجمع در مقابل دفتر این روزنامه گرفتند.این در حالی است که صبح امروز مرتضوی خبر توقیف اعتمادملی را تکذیب کرد و گفت این روزنامه منتشر خواهد شد. با این وجود از ساعت‌ها قبل، نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی در مقابل دفتر روزنامه‌اعتماد ملی حضور داشت.از حوالی ساعت چهار بعدازظهر، مردم نیز حضور گسترده‌یی را در مقابل دفتر اعتماد ملی تشکیل دادند اما با هشدارهای نیروی انتظامی و بسیجی‌های مستقر در آن‌جا پراکنده می‌شدند و به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شدند.نیروهای امنیتی سعی در پراکنده کردن این گروه‌ها با پرتاب گاز اشک‌آور در میان آن‌ها و ضرب و شتم آن‌ها داشتند که مردم با هو کردن نیروها، به هم پیوستند و شعارهای گوناگونی از جمله مرگ بر دیکتاتور و ایرانی باغیرت، حمایت، حمایت سردادند.این در حالی بود که نیروهای بسیج و امنیتی با موتور به مردم هجوم می‌آوردند و آن ها را باتوم مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند اما مردم هم‌چنان شعار الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر می‌دادند.تعداد زیادی نیروی لباس‌شخصی نیز همرا با بی‌سیم و دوربین فیلم‌برداری در میان مردم حضور داشتند و در حال فیلم‌برداری کردن از مردم معترض حاضر در آن مکان بودند.سپس نیروهای امنیتی با دستگیر کردن تعدادی از معترضان و با ضرب و شتم، مردم را از مقابل دفتر روزنامه به سمت میدان هفت تیر هدایت کردند و مردم هم با سر دادن شعار الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور به تجمع خود و راهپیمایی به سمت میدان هفت‌تیر ادامه دادند.هم‌اکنون نیز تعداد بسیار زیادی از نیورهای لباس شخصی در مقابل در ورودی دفتر روزنامه‌ی اعتمادملی و خیابان‌های اطراف آن حضور دارند و مانع توقف مردم در آن‌جا می‌شوند.
*****
فریاد الله اکبر و گاز اشک‌آور در خیابان کریم‌خان زندبا آنکه مهدی کروبی اعلام کرده بود امروز (دوشنبه) تجمعی در حمایت از روزنامه اعتماد ملی در مقابل این روزنامه برگزار نخواهد شد، از ساعتی پیش خیابان کریمخان زند مملو از نیروهای نیروی انتظامي بود که با لباس فرم در محل حضور داشتند و بی‌پروا به ضرب و شتم مردم و توهین به عابران می‌پرداختند. شاهدان عینی از فریاد الله اکبر از سوی مردم و پرتاب گاز اشک‌آور از سوی پلیس خبر می‌دهند.
به گزارش موج آزادی به نقل از یک شاهد عینی، در حدود ساعت 18 در اطراف روزنامه نفرات نیروی انتظامی به فاصله یک قدم ایستاده‌اند و با فاصله کمتری در تقاطع خیابان خردمند، گروهی از لباس شخصی‌ها که به نظر مي‌رسد نیروهای وابسته به یک نهاد مشخص مثل دادستاني یا سپاه باشند، مستقر شده‌اند. این نیروها اغلب ماسک‌های سبز رنگ به صورت دارند، اما از نظر هیکل درشت هستند و در یک نگاه از نظر وضعيت ظاهري به نظر می‌رسد که از نظر بدنی نیروهای دستچین شده‌ای باشند.
این شاهد عینی می‌افزاید: مردم هم مثل همه روزهايي که قرار است اتفاقي بیافتد، در پیاده‌روهای اطراف راه می‌روند. جمعیت زیاد و فضای خيابان بسیار ملتهب است. به گفته‌ی وی، از آنجا اطراف دفتر روزنامه اعتماد ملی و در خیابان کریمخان زند تعداد نیروهای پلیس و لباس شخصی بسیار زیاد بود، گروهی از مردم به سمت میدان ولیعصر راه افتادند و سراسر خیابان کریمخان در التهاب است.
این شاهد عینی همچنین گزارش کرده که گروهي از مردم که در خیابان کریمخان زند به سمت میدان ولیعصر راه می‌رفتند، در تقاطع خیابان حافظ تجمعی ناگهانی شکل داده و فریاد الله اکبر سر دادند. حضور جوانانی که حتی روي خود را نیز نپوشانده بودند، از نکات قابل توجه این تجمع بود.
منابع دیگری خبر داده‌اند که ماموران برای متفرق کردن جمعیت در خیابان کریمخان زند از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.
همزمان برخی منابع نیز گزارش داده‌اند که در خیابان ولیعصر حد فاصل میدان فاطمی تا انتهای خیابان شهید بهشتی (عباس‌آباد) نیز ماموران پلیس حضور پررنگی دارند و در مواردی به ضرب و شتم عابران پرداخته‌اند

Keine Kommentare: