Donnerstag, 25. Februar 2010

صدراعظم آلمان: اروپای واحد در مقابل رژیم تهران


صدراعظم آلمان: اروپای واحد در مقابل رژیم تهران
رادیو آلمان: صدراعظم آلمان خواستار همکاری چین و روسیه در مورد تصویب تحریم‌ها علیه ایران شد. مرکل می‌گوید در صورت عدم همکاری سایر کشورها، اروپا خود وارد عمل خواهد شد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان می‌گوید مهمترین مسئله روز تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک قدرت اتمی و در پی آن، احتمال آغاز مسابقه‌ی ‌هسته‌ای در منطقه خاورمیانه است. پس از انتشار گزارش آژانس‌بین‌المللی اتمی نگرانی دولت‌های غربی در مورد برنامه اتمی ایران شدت گرفته است.

صدراعظم آلمان که خواستار تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی است در مصاحبه‌‌ای با روزنامه فراکفورته آلگماینه (چاپ پنج‌شنبه ۲۵ فوریه) گفت:«من خواستار آنم که روسیه و چین و البته تا جایی که ممکن است سایر کشورها نیز مسئولیت‌پذیری نشان دهند و همکاری کنند.»

صدراعظم آلمان ضمن اشاره به نگرانی عمیق کشورهای اروپایی در مورد اهداف برنامه اتمی ایران، در مصاحبه روز پنج‌شنبه خود تأکید کرد که در صورت عدم همکاری تمامی کشورها در تصویب دور جدید تحریم‌ها، اروپا خود وارد عمل خواهد شد. آنگلا مرکل گفت:«ما اقدامات بعدی‌مان در همکاری نزدیکی با سایر کشورهای اروپایی هماهنگ می‌کنیم و در نظر داریم به عنوان اروپای واحد گام‌های مشترکی در زمینه برداریم.»

وی با اشاره به اینکه کارشناسان اقصادی نیز از تحولات ایران نگران هستند گفت:«بسیاری از کارشناسان اقتصادی نگرانی خود را در این زمینه با ما در میان گذاشتند. به عقیده ما ایران در مقابل افزایش فشار در برخی از زمینه‌ها به عنوان مثال تمامی اقداماتی که به صنعت پالایش و محصولات نفتی مربوط می‌شوند واکنش نشان خواهد داد. این بخش برای دولت ایران اهمیتی استراتژیک دارد.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته آینده در مورد تصویب دور جدید تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌ خواهد گرفت. در حالیکه آمریکا و کشورهای اروپایی خوستار تصویب این تحریم‌ها هستند چین و روسیه از همکاری در این زمینه سربازمی‌زنند. دولت آمریکا در تلاش است تا نظر موافق چین را پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل برای همکاری در این زمینه جلب کند.

Keine Kommentare: