Dienstag, 13. April 2010

زمان تحریم بیشتر ایران فرا رسیده است

زمان تحریم بیشتر ایران فرا رسیده است»

رئیس جمهور آمریکا هدف اجلاس را جهانی فارغ از سلاح اتمی اعلام کرده است. سران بیش از ۴۰ کشور دارای انرژی هسته‌ای به دعوت اوباما در واشنگتن گرد آمده‌اند. هدف اجلاس حرکت به سوی جهانی فارغ از سلاح هسته‌ایست. ایران به این نشست دعوت نشده و گفته است که به مصوبات آن توجه نخواهد کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، پیش از پرواز به سوی واشنگتن برای شرکت در اجلاس سران پیرامون انرژی هسته‌ای، در گفتگو با رسانه‌های جمعی، خواهان شتاب بخشیدن به روند اعلام تحریم بیشتر ایران شد. خانم مرکل تأکید کرد: «نباید وقت را از دست داد. نکته مثبت آن است که در اجلاس واشنگتن، نمایندگان روسیه و چین نیز حضور دارند.»


خانم مرکل قصد دارد در اجلاس دوروزه‌ سران درباره انرژی اتمی، به ویژه بر مقابله با خطر تولید "بمب‌های کثیف" تأکید کند. به عقیده مقامات رسمی در برلین، برخی از دولت‌ها می‌کوشند سلاح‌های رایج در بازار را به مواد اتمی مجهز کنند. آنها عمدتا از منابع غیرنظامی به مواد اتمی دسترس پیدا می‌کنند، مانند بیمارستان‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و بنگاه‌های صنعتی.


به نظر محافل دولتی آلمان، امروزه به مشکل فعالیت هسته‌ای از طرف گروه‌های مشکوک و غیرمسئول کمتر توجه می‌شود، از این‌رو خانم مرکل قصد دارد این موضوع را در اجلاس هسته‌ای واشنگتن به بحث بگذارد و توجه سران کشورها را به سیستم امنیتی رایج در آلمان جلب کند.


خانم مرکل در اجلاس واشنگتن به سران بیش از ۴۰ کشور جهان یادآوری می‌کند که خطر تنها آن نیست که تروریست‌ها به سلاح هسته‌ای مجهز شوند، بلکه این خطر نیز وجود دارد که گروه‌ها و دولت‌ها به شکل غیرمجاز به فضولات اتمی نیروگاه‌های غیرتسلیحاتی دست یابند. این موضوع باید در قطعنامۀ نهایی اجلاس گنجانده شود.


بنا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از سال ۱۹۹۳ تا کنون بیش از ۱۵۰۰ مورد از دزدی یا ناپدید شدن مواد رادیواکتیو در جهان به ثبت رسیده است.


"به سوی جهانی فارغ از سلاح اتمی"


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، هدف اصلی این اجلاس را رسیدن به جهانی فارغ از سلاح هسته‌ای دانسته است. او گفته است که امروزه بزرگترین خطر آن است که گروه‌های تروریستی به اسلحه هسته‌ای دست یابند. شرکت‌کنندگان در کنفرانس واشنگتن باید راه‌هایی بیابند که بتوان نیروی اتمی را از دسترسی گروه‌های تروریست و تبهکار دور نگه داشت.


در کنفرانس نیروی اتمی در واشنگتن سران بیش از ۴۰ کشور جهان حضور دارند
آقای اوباما در این باره هشدار می‌دهد: «می دانیم که سازمان‌هایی مانند القاعده می‌کوشند سلاح هسته‌ای، که یک سلاح کشتار جمعی است، تهیه کنند.» او می‌افزاید: «چنین گروه‌هایی از کاربرد سلاح هسته‌ای باکی ندارند.» او همچنین می‌گوید: «اگر در نیویورک، لندن یا ژوهانسبورگ بمب اتمی منفجر شود، عواقب سیاسی و اقتصادی بسیار وخیمی برای سراسر جهان خواهد داشت.»


هدف اوباما آن است که ظرف ۴ سال آینده یک سیستم کنترل جهانی به وجود آید که هر نوع فعالیت هسته‌ای را زیر نظارت داشته باشد. در کنفرانس دو روزه‌ای که روزهای دوشنبه و سه شنبه در واشنگتن برگزار می‌شود، تمام کشورهای دارای انرژی هسته‌ای مانند روسیه و چین حضور دارند.


چین و روسیه تا کنون با اقدامات تحریمی شدید علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرده‌اند، و هنوز روشن نیست که در "کنفرانس امنیت هسته‌ای" چه موضعی اتخاذ خواهند کرد. ایالات متحده که تلاش می‌کند، قطعنامه تازه‌ای را برای تحریم بیشتر ایران در شورای امنیت به تصویب برساند، از چین و روسیه خواسته است که "تهدید" جمهوری اسلامی را جدی بگیرند و با جامعه جهانی در راستای تحریم ایران همکاری کنند.


غیبت اسرائيل و ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از شرکت در کنفرانس عذر خواسته، زیرا نگران آن است که از جانب جامعه جهانی برای امضای "قرارداد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای" زیر فشار قرار گیرد.


ایران و کره شمالی به این اجلاس دعوت نشده‌اند. هر دو کشور متهم هستند که بدون توجه به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی، برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهند که هدف آن تولید سلاح اتمی است. جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و اصرار می‌ورزد که به استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد مسالمت‌آمیز علاقه‌مند است.


همین روزها جمهوری اسلامی در واکنش به اجلاس هسته‌ای در واشنگتن، کنفرانس خلع سلاح را در تهران برگزار می‌کند که در آن نمایندگانی از کشورهای غیرمتعهد و جهان سوم شرکت دارند.


علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که مصوبات اجلاس هسته‌ای در واشنگتن برای جمهوری اسلامی اهمیتی ندارد. آقای سلطانیه به خبرگزاری دانشجویی ایران (ایسنا) گفته است که اجرای مصوبات اجلاس واشنگتن برای کشورها الزامی نیست. او تأکید کرد که هیچ فشاری، نه تحریم بیشتر و نه حتی حمله نظامی نمی‌تواند ایران را از ادامه برنامه هسته‌ای منصرف کند.


نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همچنین تاکيد کرده است: «جمهوری اسلامی به موازات فعاليت‌ها و دستاوردهای بزرگ در برنامه‌های صلح‌آميز هسته‌ای به تعهدات بين‌المللی خود نيز عمل می‌‌کند.» آقای سلطانيه افزوده است: «جمهوری اسلامی کاملا در چارچوب تعهدات ان. پی. تی عمل کرده و همه فعاليت‌های غنی‌‌سازی زير پوشش دوربين‌های ۲۴ ساعته است.»


آقای سلطانیه ضمن حمله به اسرائیل گفت: «تا زمانی که اين رژيم به هيچ يک از ضوابط بين‌المللی پای‌‌بند نيست، کماکان نمی‌توانيم شاهد عاری‌‌سازی خاورميانه از سلاح هسته‌ای باشيم.» او افزود که ایران همچنان برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای آماده است و به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ادامه خواهد داد

Keine Kommentare: