Montag, 26. April 2010

توتال؛ بحران تامین بنزین رژیم وارد مرحله تازه‌ ای شد

توتال؛ بحران تامین بنزین رژیم وارد مرحله تازه‌ ای شد
رادیو آلمان: یک روز پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای در وین، شرکت توتال فرانسه آمادگی خود را برای قطع صدور بنزین به ایران اعلام کرد. پیش‌تر کنسرن‌های لوک اویل (روسیه)، "گلنکور" و "ویت‌اویل" همکاری خود را با ایران قطع کردند.

روز دوشنبه کنسرن نفتی توتال فرانسه اعلام کرد که اگر ایالات متحده آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند، آماده قطع صدور بنزین به ایران خواهد بود.

به گزارش رویترز، این خبر را رئيس توتال در جریان دیدار از کویت اعلام کرد. وی، بدون آن که حجم بنزین صادراتی توتال به ایران را اعلام کند، گفت که این کنسرن در حال حاضر مقدار کمی بنزین به جمهوری اسلامی می‌فروشد.

تصمیم تازه توتال یک روز پس از آن اعلام شد که مذاکرات منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی در وین بی‌نتیجه ماند. متکی روز یکشنبه به مدت دو ساعت و نیم با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو کرد. در پایان، مسئولان آژانس اعلام کردند که گفت‌وگوها به نتیجه مشخصی نرسیده است.

با اعلام آمادگی توتال برای عدم صدور بنزین به ایران، بحران تامین سوخت خودروها وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. جمهوری اسلامی ایران به دلیل فرسودگی و ظرفیت تولید پایين پالایشگاه‌های داخلی ناگزیر است، ۴۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور را وارد کند که حجم آن ۲۰ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.


قطع همکاری کنسرن روسی و رقبای مستقل

روز هفتم آوریل امسال، کنسرن "لوک اویل" روسیه اعلام کرد که از فروش بنزین به جمهوری اسلامی خودداری می‌ورزد. لوک اویل تا پیش از آن هر دوماه یکبار ۴۰ تا ۸۰ میلیون لیتر بنزین به ایران می‌فروخت. این کنسرن روسی دارای ۲ هزار پمپ بنزین در آمریکا است و ادامه همکاری با ایران می‌توانست منافع آن را در ایالات متحده تهدید کند.

علاوه بر لوک اویل، دو کنسرن نفتی بزرگ و مستقل "گلنگور" و "ویت اویل" نیز تاکنون همکاری خود را در زمینه تامین بنزین ایران قطع کرده‌اند.


امکان قطع همکاری کویت

با انصراف توتال، بزرگترین تامین‌کنندگان بنزین مورد نیاز جمهوری اسلامی را اکنون کنسرن‌های "پتروناس" مالزی و گروه نفتی "ایندپندنت" کویت تشکیل می‌دهند.

ناظران معتقدند با توجه به این که رییس توتال قطع همکاری احتمالی با ایران را در کویت اعلام کرده، ممکن است ایندپندنت کویت نیز به زودی به صف تحریم‌کنندگان‌ بنزین ایران بپیوندد.


تلاشهای بیهوده رژیم برای جلوگیری از تحریمها

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در آخرین تلاش‌ها برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید، با مدیر آژانس بین‌المللی و وزیر خارجه اتریش دیدار و گفت‌‌وگو کرد. به گفته‌ی محافل دیپلماتیک این ملاقات‌ها نتیجه‌ای در بر نداشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با یک دیپلماسی فعال به مقابله با تصویب احتمالی تحریم‌های شدیدتر علیه ایران برود. منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه (۲۵ آوریل / ۵ اردیبهشت) وارد وین شد و با مقامات آژانس بین‌المللی و دولت اتریش، به عنوان یک عضو غیردائمی شورای امنیت گفت‌وگو کرد.


متکی پیشنهاد جدیدی مطرح نکرده است

به گزارش خبرگزاری آلمان، به نظر می‌آید نه گفت‌وگوهای وزیر خارجه ایران با یوکیا آمانو، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأثیری مطلوب ایران بر روند کنونی داشته است و نه مذاکرات وی با میشائیل اشپیندل‌اِگر، وزیر خارجه اتریش.

آژانس بین‌المللی روز یکشنبه تأیید کرد که میان متکی و آمانو درباره مسائل هنوز ناروشن برنامه اتمی ایران گفت‌وگوهایی صورت گرفته است. خانم گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی گفت که «این ملاقات در فضایی مذاکراتی صورت گرفت». به گفته‌ی محافل دیپلماتیک، در این گفت‌وگو پیشنهاد و یا موافقت مشخصی از سوی ایران طرح نشده است.

وزیر خارجه اتریش نیز خبری از یک تغییر چشمگیر نداد. میشائیل اشپیندل‌اِگر پس از ملاقات با منوچهر متکی طی یک کنفرانس مطبوعات گفت: «من برای او روشن ساختم که قطار به سمت تحریم‌ها در حرکت است». وی افزود: اگر ایران همکاری و آمادگی برای گفت‌وگو از خود نشان ندهد، این قطار به مقصد خواهد رسید.

تهران به دلیل عدم همکاری لازم با آژانس بین‌المللی و گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود، هر چه بیشتر تحت فشار بین‌المللی قرار گرفته است. دو کشور آمریکا و فرانسه به ویژه تأکید دارند که شورای امنیت سازمان ملل باید تحریم‌های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی را به تصویب برساند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی طی روزهای آینده به پایتخت‌ کشورهای عضو دائمی و غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل سفر خواهد کرد تا نظر آنها را نسبت به تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه تهران تغییر دهد.

Keine Kommentare: