Mittwoch, 26. Mai 2010

جعفر پناهی آزاد شد


جعفر پناهی آزاد شد
جعفر پناهی پس از آزادی از زندان اوین همراه خانواده مستقیما راهی بیمارستان شد تا تحت نظر پزشک قرار گیرد.
سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۵ مه ۲۰۱۰

خبرنگار پویا خبر از تهران گزارش می دهد که جعفر پناهی سینماگر جسور و نامدار ایرانی پس از هشتاد و شش روز، ساعت چهار بعدازظهر امروز سه شنبه 4 خرداد 89 از زندان اوین آزاد شد.
صبح روز یکشنبه 23 ماه مه قاضی دادسرای تهران در برابر جعفر پناهی حکم آزادی وی را در ازای سپردن وثیقه 200 میلیون تومانی امضا کرده بود اما مراحل اداری آن سه روز به طول انجامید.
جعفر پناهی به تاریخ 10 مارس 2010 در منزلش توسط ماموران امنیتی دولت اسلامی ایران دستگیر و مورد آزار و اذیت روحی قرار گرفت و در مدت یک هفته در اعتصاب غذای خشک بسر برد.
دستگیری این هنرمند صاحب نام وسیعترین اعتراضات جهانی را بدنبال داشت.
در این کارزار گسترده اعتراضی هنرمندان نامدار جهان از هالیوود تا کن، وزیران دول اروپایی و دیگر دولتها خشم خود را نسبت به دستگیری پناهی اعلام کرده و به دفعات خواهان آزادی فوری وی شده بودند.
مهم ترین بروز اعتراض در طول دو هفته فستیوال بین المللی فیلم کن در جنوب فرانسه اتفاق افتاد که در طی آن فردریک میتران وزیر فرهنگ فرانسه به همراه یاران پناهی نامه وی را که از زندان اوین خطاب به فستیوال کن ارسال کرده بود را خوانند که مورد پشتیبانی سرشناس ترین بازیگران و کارگردانان جهان قرار گرفت.
در همین رابطه، در طی فستیوال، کنفرانس مطبوعاتی وزارت امور خارجه فرانسه و سازمان فرهنگ فرانسه ویژه جعفر پناهی با حضور هنرمندان ایرانی و اروپایی و رسانه های معتبر برگزار شد. و در مراسم اختتامیه جشنواره کن ژولیت بینوش و اگزاویه بووا دارنده دو جایزه معتبر شصت و سومین جشنواره جهانی کن خواستار آزادی جعفر پناهی شدند.
و در سراسر جهان ایرانیان آزادیخواه یکپارچه به حمایت از این سینماگر نامدار پرداختند.
آزادی جعفر پناهی نمودار بزرگترین و موفق ترین همبستگی بین المللی میان هنرمندان و کوشش گران ایرانی با هنرمندان جهان بود.
جعفر پناهی پس از آن همه کوشش های گسترده در حوزه سینما در طی دوران زندان نشان داد که خود نمونه مقاومت و جسارت یک هنرمند مردمی است.
این پیروزی که خود نموداری از توفیق بزرگترین همبستگی جهانیان با ایرانیان است، بر همگان خجسته باد!

جعفر پناهی راهی بیمارستان شد
جعفر پناهی پس از آزادی از زندان اوین همراه خانواده مستقیما راهی بیمارستان شد تا تحت نظر پزشک قرار گیرد.
وی پس از یک هفته اعتصاب غذای خشک از شرایط بسیار خوب روحی برخوردار است اما به دلیل بیماری اسپاسم در قفسه سینه، دیسک کمر و مشکلات جسمی ناشی از هشتاد و شش روز زندان راهی بیمارستان شد.
فرهنگسرای پویا – پاریس – 25 ماه مه 2010

Keine Kommentare: