Montag, 14. Juni 2010

کورش زعیم - دوران تظاهرات مسالمت آمیز پایان یافته


دوران تظاهرات مسالمت آمیز پایان یافته


گفتگوی صدای امریکا (ستاره درخشش) با کورش زعیم
٢۰ خرداد ۱٣۸۹ ۱۰ ژوئن ٢۰۱۰

درخشش: ... به تهران می رویم برای بررسی تازه ترین تحولات. آقای کورش زعیم از اعضای ارشد جبهه ملی از تهران روی خط تلفنی ما هستند، با سلام به جنابعالی، خیلی خوش آمدید به برنامه.
کورش زعیم: درود به شما، بانو درخشش، و بینندگان عزیز.
درخشش: خواهش می کنم بفرمایید که به نظر جنابعالی پیامدهای این تحریم ها در صحنه داخلی چه بود؟ در کوتاه مدت و دراز مدت، بطور کلی.
کورش زعیم: درباره این تحریم، ما متاسفیم که جامعه جهانی مجبور شد دوباره تحریم دیگری را به ملت ایران تحمیل بکند. ما ملت ایران سی و یک سال است که با این تحریم ها آشنا هستیم و هزینه می پردازیم. از آغاز انقلاب و بعد از زمان گروگانگیری که تحریم های جهانی آغاز شد، اقتصاد ما زیر فشار قرار گرفت و پیامدهای آن در آمار اقتصادی و عملکرد سیاست خارجی ما بسیار مشهود است. این تحریم آخر، هرچند تا حدودی هدفمند شده، ولی در هر حال تاثیر منفی بر فعالیت های اقتصادی و اشتغال و امید به آینده مردم خواهد داشت. هزینه های غیر مستقیم آن روی مردم، از طریق سختگیری های بیشتر و فشار فزاینده برای سکوت بیشتر، از پیامدهای اجتماعی آن خواهد بود.
درخشش: به نظر جنابعالی، هزینه آن برای آن دسته که منافع اقتصادی دارند چی؟ آیا تحت تاثیر قرار خواهد داد، به غیر از مردم؟
کورش زعیم: نه، من تصور نمی کنم که تاثیری داشته باشد، چون آنها که منافع اقتصادی دارند ... شما منظورتان آنهاست که ...
درخشش: سهیم هستند در اقتصاد کشور، بهر حال.
کورش زعیم: بهر حال، آنها که استفاده فراقانونی می کنند، زیاد مورد فشار قرار نمی گیرند. آنهایی که زیر فشار قرار می گیرند آنهایی هستند که در این شرکت ها و فعالیت های تحریم شده اشتغال دارند؛ مردم عادی، کارشناسان و خانواده هایشان که از این راستا زندگی می کنند. البته اینبار اثرات بسیار منفی روی فعالیت های اقتصادی دیگر هم در کشور خواهد داشت. واردات بسیاری از مواد، تکنولوژی و ماشین آلات که ضرورت دارد برای صنایع ما، بسیار بسیار محدودتر خواهد شد و اقتصاد ما که اکنون سیر نزولی دارد،
فکر می کنم که به سوی سقوط آزاد خواهد رفت.
درخشش: به نظر جنابعالی گام بعدی چه می تواند باشد، بعد از این تحریم ها؟
کورش زعیم: من بر این باور هستم که، در هر حال، برای اینکه کاهش بدهیم تاثیر این تحریم ها را و، امیدوارانه، رفعشان بکنیم، زمان بازنگری سیاستها و روشها فرا رسیده و فرصت زیادی هم باقی نمانده است. امیدوارم که قدرتمداران و سیاستگذاران جمهوری اسلامی تیک تیک ساعت را بشنوند و صادقانه به کنکاش برای برونرفت از بحران بپردازند. من امیدوارم که از دنیای توهم و خودبزرگ بینی بیرون آیند و از بینش هایی که غرب را در جنگهای صلیبی غوطه ور کرد دست بردارند. ما ملت ایران از مهربان ترین مردم جهان هستیم و گنجایش بیشتری برای بخشایش و همکاری در مسیری پذیرفتنی تر داریم. امیدوارم این فرصت کوتاه از دست نرود که، در غیر این صورت، من در برابرمان به جز بازنده نمی بینم.
درخشش: جنابعالی حتمن واکنش آقای احمدی نژاد در این باره را شنیده اید. در این باره چه فکر می کنید؟
کورش زعیم: من شنیده ام، ولی ترجیح میدهم درباره واکنشهای احساسی مسئولان دولت و جمهوری اسلامی اظهار نظری نکنم. مسئله ما مسئله شخصی نیست. مسئله ما سیاست کلی است و این مسئولان هم در راستای سیاست کلی اظهار نظر می کنند.
درخشش: یکی دیگر از مسایل داخل کشور و تحولات، این جریان راهپیمایی روز شنبه است که این دو رهبر سبز از این راهپیمایی صرفنظر کردند. فکر می کنید واکنش شما چیست در این باره؟ چه پیش خواهد آمد؟
کورش زعیم: حرکت لغو راهپیمایی توسط نامزدان معترض به انتخابات منطقی است؛ و اینکه آنها نمی خواهند، و درست هم هست، که مسئول تلفات و آسیب به پیروانشان باشند که هیچ ابزاری برای رویارویی با خشونت را ندارند. دلیل دوم من اینست که دوران راهپیمایی های آرام و مسالمت آمیز، متاسفانه، پایان یافته. ما بزودی شاهد رویدادهایی خواهیم بود، عمدتا از درون نظام، که معادله را به سوی مرحله بعدی جنبش مردم ارتقاء خواهد داد.
درخشش: یعنی شدت عمل منظورتان است قربان؟ از سوی خود جنبش، یا...؟
کورش زعیم: من تصور می کنم که رویارویی های که ما در انتظارش خواهیم بود، و مربوط به اپوزیسیون و مردم عادی نیست، رویدادهای خوشایندی نخواهد بود.
درخشش: من یک سئوال دیگر از حضورتان دارم در مورد همین درخواست مجوز بود. در قانون اساسی آمده که اگر این تظاهرات یا راهپیمایی ها مسلحانه نباشد و ضد اسلام نباشد، آزاد است. پس دلیل درخواست مجوز چه بود از طرف این دو نفر جنبش سبز؟
کورش زعیم: اصل بیست و هفتم قانون اساسی دقیقا همین آزادی را به مردم می دهد که راهپیمایی، اعتراض و اعتصاب و هرگونه نمایش مخالفت با دولت آزاد است بشرط آنکه مسلحانه نباشد و مغایر با اصول اسلام نباشد. ولی چون هیچگاه ما در طول این سی سال، در واقع در طول شصت سال، ما هیچوقت اجازه راهپیمایی و اعتصاب و اعتراض علیه دولت را نداشتیم، بنابراین، طبیعی است که این آقایان هم حرکتی منطقی کردند و گفتند ما می دانیم اجازه نمی دهید، ولی درخواست اجازه میکنیم که بدانید قصد ما راهپیمایی مسالمت آمیز و آرام است.
درخشش: خیلی سپاسگزارم آقای کورش زعیم ازاینکه در برنامه ما امشب شرکت فرمودید،متشکرم.
کورش زعیم: سپاسگزارم از شما. شب شما خوش

Keine Kommentare: