Mittwoch, 5. November 2008

باراک اوباما، چهل و چهارمین رییس جمهوری آمریکا شد


باراک اوباما، چهل و چهارمین رییس جمهوری آمریکا شد
رادیو فردا
پانزدهم آبان 1387,
باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب آمریکا، در مراسم جشن پیروزی خود در «گراند پارک» شیکاگو، تاکید کرد که زمان تغییر برای آمریکا فرا رسیده است.
هزاران نفر از هواداران سناتور اوباما عصر سه شنبه در «گراند پارک» شیکاگو، جایی که او قرار بود پس از پیروزی سخنرانی کند، تجمع کرده بودند.
آقای اوباما، ۴۷ ساله، با پیروزی در انتخابات چهارم نوامبر نام خود را به عنوان نخستين رييس جمهوری آفریقایی تبار در تاريخ آمريکا به ثبت رساند.
با اعلام نتیجه انتخابات بسیاری از مردم با حضور در خیابان‌های نیویورک و واشینگتن، پیروزی باراک اوباما را جشن گرفتند.
باراک اوباما روز بيستم ژانويه سال ۲۰۰۹ ميلادی، سی ام دی ماه، به عنوان چهل و چهارمین رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا ادای سوگند خواهد کرد.
سناتور جان مک کین، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری، در مراسمی که به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، پیروزی باراک اوباما را در به وی تبریک گفت.
آقای مک کین که در فونیکس آریزونا صحبت می‌کرد، از شخصیت باراک اوباما تقدیر و از مرگ مادر بزرگ رییس جمهوری آینده آمریکا ابراز تأسف کرد.
نتایج اولیه؛ پیروزی با اختلاف چشمگیر
از نخستین ساعات شمارش آرا، خبرگزاری آسوشتیدپرس و شبکه‌های تلويزيونی «سی ان. ان»، «ام ان اس بی سی» و«ان. بی سی» بر اساس نتایج اعلام شده پيش‌بينی کردند که باراک اوباما، کانديدای حزب دمکرات، با اختلافی چشم‌گير به پيروزی خواهد رسيد.
شمارش آرا حکی از آن است که باراک اوباما در ۲۸ ایالت آمریکا به پیروزی رسیده و سناتور مک کین نیز نتیجه انتخابات در ۲۰ ایالت را به خود اختصاص داده است.
به جز چهار ایالت میسوری، مونتانا، ایندیانا و کارولینای شمالی که هنوز نتایج قطعی شمارش آرا در آنها اعلام نشده، سناتور اوباما در مجموع تا کنون ۳۳۸ رأی الکترال را از آن خود کرده است. چیزی بیشتر از دو برابر آرای آقای مک‌کین که تا این مرحله تنها ۱۵۹ رأی الکترال را جذب کرده است.
آقای اوباما از جمله در ايالت‌های کليدی ویرجینیا، پنسيلوانيا و اوهايو به پيروزی رسيده است. پیروزی در ایالت اوهایو از آن رو حایز اهمیت است که تا کنون هيچ از کانديداهای حزب جمهوری خواه قادر نبوده‌اند بدون پيروزی در انتخابات این ایالت مهم و تعیین کننده به کاخ سفيد راه يابند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در حال ثبت رأی خود.
در ایالت‌هایی مانند نیو مکزیکو، پنسیلوانیا، نیو همشایر، ورمونت، نیوجرسی، مریلند، ماساچوست، منطقه واشینگتن «دی سی» و الینویز نیز کاندیدای حزب دمکرات به پیروزی رسیده است.
در مقابل در ایالت‌های جورجیا، اوکلاهاما، میسوری، تنسی، ویرجینیای غربی، کنتاکی و کارولینای جنوبی جان مک کین از رقیب دمکرات خود پیشی گرفته است. رسانه های آمریکایی گمانه زنی می کنند که آقای مک کین در این ایالت ها به پیروزی برسد.
در ایالت کلیدی فلوریدا نیز، باراک اوباما با پیشی گرفتن از سناتور مک کین آرای الکترال را از آن خود کرد. ایالت فلوریدا ۲۷ کالج انتخاباتی دارد.
روند برگزاری انتخابات
چهل و چهارمين انتخابات رياست جمهوری در نخستين ساعات بامداد روز سه شنبه چهارم نوامبر در شرق آمريکا آغاز شد و تا ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه به وقت شرق آمریکا، در ايالت‌های غربی ادامه داشت.
بر اساس زمان بندی انتخابات، ایالت آلاسکا آخرین ایالتی بود که که در ساعت ۱ بامداد چهارشنبه به وقت شرق آمریکا، رأی‌گیری در آن پایان یافت.
شعبه‌های رای گیری در حالی روز سه شنبه کار خود را آغاز کردند، که صف های طولانی از مردم در مقابل شعب اخذ رای شکل گرفته بود و رأی دهندگان آمریکایی، در روز سه شنبه، انتخابی تاريخی را رقم زدند.
ستاد انتخاباتی باراک اوباما با سازماندهی گروه‌هايی از زنان و جوانان، شهروندان آمريکايی را به رفتن به پای صندوق‌های رأی ترغيب می‌کرد و برآوردها حاکی از آن است که انتخابات چهارم نوامبر رکوردی تاريخی از حضور مردم ایالات متحده در انتخابات بر جای گذاشته باشد.
باراک اوباما به همراه خانواده خود سحرگاه روز سه شنبه با حضور در یک شعبه رای گيری در مدرسه‌ای در شيکاگو، رای خود را به صندوق ريخت.
تا پيش از روز انتخابات رياست جمهوری در چهارم نوامبر بيش از ۲۹ ميليون نفر در ۳۰ ايالت آمريکا، رای خود را به صندوق ها ريخته بودند
.

Keine Kommentare: