Montag, 14. September 2009

بیانیه مطبوعاتی عفو بین الملل:ایران: قربانیان تجاوز و شکنجه در معرض خطرهای تازه


بیانیه مطبوعاتی عفو بین الملل:ایران: قربانیان تجاوز و شکنجه در معرض

آیرین خان، دبیر کل عفو بین الملل امروز گفت: با ضبط شدن اسناد و مدارک مربوط به تعدی های علیه قربانیان تجاوز و شکنجه های دیگر به دست نیروهای امنیتی ایران، آنها در معرض خطرهای تازه ای به سر می برند. خانم خان از مقام رهبری ایران خواست که امنیت قربانیان را تضمین کند و مرتکبان تعدی ها را پاسخگوی اعمالشان سازد. آیرین خان گفت: «به نظر می رسد مقامات ایرانی به جای این که تحقیقات غیر جانبدارانه ای برای اجرای عدالت در باره مرتکبان تعدی ها را در پیش بگیرند، بیشتر قصد دارند مدعیان شکنجه به دست مسئولان امنیتی را شناسایی کنند.» در اوایل هفته جاری، مقامات قضایی به دفاتر کمیته ای حمله کردند که مهدی کروبی برای جمع آوری و تنظیم اطلاعات مربوط به شکنجه و تعدی های دیگر علیه بازداشتیان معترض به نتیجه رسمی انتخابات ریاست جمهوری 12 ژوئن تشکیل داده است و آن را تعطیل کردند.
کمیته ای که مهدی کروبی تشکیل داده و مورد حمایت میر حسین موسوی، یکی دیگر از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری 12 ژوئن، قرار گرفته، در متهم کردن نیروهای امنیتی به تجاوز و شکنجه بازداشتیان معترض به نتیجه رسمی انتخابات صراحت داشته است.
مقامات قضایی دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان را نیز، که عمادالدین باقی فعال حقوق بشر تاسیس کرده است، تعطیل کردند. این انجمن نیز اطلاعات مربوط به شکنجه و تعدی های دیگر علیه بازداشتیان را جمع آوری می کرد.
مقامات قضایی به دستور دادستان کل در تاریخ 7 سپتامبر کامپیوترها، پرونده ها و دیگر اسناد و مدارک را بردند و کمیته ای را که دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری تشکیل داده بودند به زور تعطیل کردند. بنا به گزارش ها، این کمیته اخیرا اطلاعاتی را در اختیار یک کمیسیون مجلس قرار داده بودند که در باره تعدی ها تحقیق می کرد.
مدارک ضبط شده حاوی اطلاعاتی است که به مقامات قضایی امکان شناسایی آن دسته از بازداشتیان پیشین را می دهد که حاضر هستند، به علت ترس از انتقام و به علت ماهیت هولناک مصیبتی که تحمل کرده اند، بطور محرمانه شهادت بدهند.
علیرضا بهشتی و مرتضی الویری، مشاوران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، روز سه شنبه 8 سپتامبر بازداشت شدند ومسئولان قضایی انجمن دفاع از حقوق زندانیان را مورد حمله قرار دادند و مدارک آن را ضبط و به زور آن را تعطیل کردند. مقامات دفاتر مهدی کروبی و حزب اعتماد ملی او را نیز تعطیل کردند. محمد داوری، سردبیر سحام نیوز، تارنمایی که به عنوان نشریه اینترنتی حزب عمل می کند، بازداشت شد.
آیرین خان گفت: «مقام رهبری باید دخالت و تضمین کند که بر تعدی های انجام شده علیه کسانی که نتیجه رسمی انتخابات را نپذیرفته اند سرپوش گذاشته نشود. به ویژه او باید تضمین کند که قربانیان شکنجه و تعدی های دیگر بطور کامل از اقدامات انتقام جویانه و تعدی های بیشتر به دست شکنجه گرانشان محافظت شوند.»
عفو بین الملل باز هم از مقام رهبری علی خامنه ای می خواهد که کارشناسان بین المللی مثل گزارشگران ویژه سازمان ملل برای شنکجه و اعدام های فراقضایی، فوری و خودسرانه را برای انجام تحقیقات مستقل به ایران دعوت کند.
10 سپتامبر 2009 (19 شهریور 1388)
سند رسمی

Keine Kommentare: