Sonntag, 26. April 2009

رئیس اتحادیه اروپا: رژیم تهران یک خطر جهانی است


رئیس اتحادیه اروپا: رژیم تهران یک خطر جهانی است

نخست وزیر چک در آخرین دیداری که از اورشلیم داشت، در گفتگوئی با خبرنگاران تائید کرد که کشورهای اروپائی از عمق خطرات ناشی از اتمی شدن ایران آگاهی کافی ندارند. همزمان وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: ما قصد حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران را نداریم، زیرا بمب هسته ای جمهوری اسلامی یک مشکل جهانی است و تنها به اسرائیل مربوط نمی شود. وزیر دفاع اسرائیل نیز از ایالات متحده خواستار شد برای انجام گفت و گو با حکومت ایران یک محدودیت زمانی قائل شود و نگذارد مذاکرات تا ابد الآباد ادامه یابد. یک وزیر دیگر کابینه به ایالات متحده هشدار داد که حکومت در ایران قصد تولید موشک هائی را دارد که بتواند به سواحل شرقی آمریکا نیز برسد. نخست وزیر چک که ریاست نوبتی اتحادیه اروپا را به عهده دارد و در دیدار چند روزه ای که از اسرائیل داشت با رئیس جمهوری، نخست وزیر، و وزیران امور خارجه و دفاع گفتگوهای مفصلی انجام داد، در مصاحبه ای که امروز (یک شنبه 6 اردیبهشت ماه 1388- 26 آوریل 2009) در روزنامه های اسرائیل انتشار یافت گفت: «کشورهای اتحادیه اروپا خطر اتمی شدن حکومت ایران را دست کم می گیرند. من آن چه را که رهبران اسرائیل در این مورد می گویند و استدلالاتی را که مطرح می کنند درک می کنم. ولی در عین حال بر این باورم که خطر فوری جنگ بین ایران و اسرائیل وجود ندارد و در مرحله کنونی امکان حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران غیرمحتمل به نظر می رسد».
نخست وزیر چک: «حکومت ایران یک خطر جهانی است»میرک توپولانک در دنباله سخنان خود گفت: «این واقعیت را همگان می دانند جمهوری اسلامی ایران یک خطر جهانی است و اگر آن رژیم به بمب اتمی مجهز شود خطر افزایش خواهد یافت. ولی در عین حال این واقعیت را نیز می پذیرم که کشورهای اتحادیه اروپا عمق خطر ایران را احساس نمی کنند. با این همه ما اکنون یک سیاست دوجانبه را در برابر ایران به آزمایش گذاشته ایم که مرحله کنونی آن به کار بردن قدرت نرم است که اگر نتیجه نداد، فرصت آن را خواهیم داشت که قدرت سخت را به کار گیریم». نخست وزیر جمهوری چک در ادامه گفت و گو با خبرنگاران، از سخنان خانم بنیتا فررو والدنر کمیسر عالی اتحادیه اروپا به سختی انتقاد کرد که گفته بود اگر اسرائیل در روند صلح با فلسطینیان گام بر ندارد، برنامه بالا بردن سطح روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل راکد خواهد ماند. او گفت: «این امر یک تصمیم سیاسی همه کشورهای اتحادیه اروپاست و در شورای اتحادیه به تصویب رسیده و جمهوری چک به عنوان رئیس نوبتی اتحادیه، در اجرای آن کوشا خواهد بود». با این همه توپولانک از اسرائیل خواستار گردید آبادی سازی در نواحی فلسطینی نشین در کرانه باختری رود اردن را متوقف کند.
لیبرمن: «قصد حمله به ایران را نداریم»وزیر امور خارجه اسرائیل در مصاحبه ای که در روزنامه اتریشی "کلاینه تسایتونگ" انتشار یافت، از جمله گفت: «حتی اگر تحریم های بین المللی موجب آن نگردد که احمدی نژاد برنامه های اتمی ایران را متوقف کند، ما قصد حمله به تاسیسات هسته ای آن کشور را نداریم». به نوشتۀ این روزنامه اتریشی، لیبرمن در پاسخ به این پرسش که آیا اگر چاره دیگری باقی نماند، اسرائیل ایران را مورد حمله نظامی قرار خواهد داد، گفت: «صحبت از حمله نظامی اسرائیل در میان نیست. اسرائیل نمی تواند مشکلی را که به همه جهان مربوط می شود از طریق نظامی حل و فصل کند. من توصیه می کنم که ایالات متحده مسوؤلیت این مشکل را به عهده بگیرد و در حل آن کوشا باشد».وزیر امور خارجه اسرائیل افزوده گفت: «من بر این باورم که از طریق تحریم های سخت گیرانه می توان این مساله را حل کرد. تحریم ها باید به شدت سخت باشد. قطعنامه های کنونی شورای امنیت پاسخگوی این معضل نیست. همان گونه که لیبی به دنبال تحریم های بسیار سخت گیرانه از برنامه های اتمی خود دست برداشت، با حکومت ایران نیز با همین شیوه باید برخورد کرد».لیبرمن در واکنش به سخنان احمدی نژاد در کنفرانس دوربان 2 گفت: «غیرقابل قبول است رئیس جمهوری کشوری که عضو سازمان ملل است، هر روز و هرشب از انهدام اسرائیل سخن می گوید. همکاری های ایران با کره شمالی و هوگو چاووس (فرمانروای ونزوئلا) نماد واقعی شرارت است. ولی این مشکل اسرائیل نیست، بلکه مساله همه منطقه و همه جامعه بین المللی است. حتی نمایندگان کشورهای عرب نیز اخیرا درباره مساله ایران با ما سخن گفته اند و نه پیرامون مساله فلسطینی ها. اعراب نیز درک می کنند که حکومت ایران است که آن ها را به خطر می اندازد و نه اسرائیل».
باراک: «ایالات متحده باید محدودیت زمانی قائل شود»روزنامه های اسرائیل امروز (یک شنبه) همچنین نوشتند که اهود باراک وزیر دفاع در گفت و گوهای روزهای اخیر با برخی از بلندپایگان آمریکائی به آن ها تاکید کرده که باید تحریم های بسیار جدی تری علیه حکومت ایران آماده شود تا اگر گفتگوها با آن رژیم نتیجه بخش نبود، بتوان این مجازات ها را برقرار کرد. در ادامه گزارش آمده است که باراک به همتایان آمریکائی خود گفت: اسرائیل با انجام گفت و شنود ایالات متحده با ایران مخالفتی ندارد. ولی این مذاکرات باید محدودیت زمانی داشته باشد. او افزوده گفت: اسرائیل در عین حال در گذشته چند بار گفته است که هیچ گزینه ای را از نظر دور نمی دارد. در این زمینه توضیح بیشتر زائد است و ما به همین بسنده می کنیم و هر سخن بیشتری در این باره زائد و زیان بخش خواهد بود.روزنامه ها همچنین نوشتند که برخلاف وزیر امور خارجه، اهود باراک خواهان ادامه گفت و گوهای صلح با سوریه است. همین روزنامه ها امروز نوشته بودند که لیبرمن گفته است که سوریه آمادگی صلح با اسرائیل را ندارد و از این رو گفتگو با آن رژیم نتیجه بخش نخواهد بود. در این گزارش آمده است که از دیدگاه وزیر دفاع، صلح با سوریه تامین کننده منافع استراتژیک اسرائیل می تواند بود، زیرا ممکن است سوریه را از همکاری با رژیم ایران باز دارد. وزیر امور خارجه ساعتی پیش در یک مصاحبه رادیوئی گفت که وی با آزاد مذاکرات صلح با سوریه هیچ مخالفتی ندارد و حتی همین امروز حاضر است این گفتگوها را آغاز کند، منتها سوریه نمی تواند از پیش شرائطی تعیین کند و باید از سرگیری گفتگوها بدون قید و شرط باشد. در دولت اهود اولمرت، رئیس جمهوری سوریه برای انجام مذاکرات مستقیم سلسله شرائطی قائل شده بود و از جمله آن که اسرائیل از پیش تعهد کند که همه بلندی های گولان را به سوریه خواهد داد.یوسی پلد وزیر دیگر کابینه در سخنرانی روز گذشته (شنبه) در یک همایش اجتماعی گفت: حکومت ایران در اندیشه ساختن موشک هائی است که بتواند کرانه های باختری ایالات متحده را نیز هدف قرار دهد. وزیر مشاور افزوده گفت: ادامه تلاش اتمی ایران بر همه دنیا تاثیر خواهد گذاشت و از این رو جامعه جهانی وظیفه دارد برای متوقف ساختن آن به اقدامات جدی دست بزند. یوسی پلد افزوده گفت: اگر دنیا این وظیفه را انجام ندهد، اسرائیل ناچار خواهد بود برای تامین امنیت خود به انجام تدابیر لازم بپردازد
.

Keine Kommentare: