Mittwoch, 31. März 2010

وزیران خارجه گروه ۸ تحریم ایران را بر رسی می کنند


وزیران خارجه گروه ۸
تحریم ایران را بر رسی می کن
ند
دوشنبه ۹ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۹ مارس ۲۰۱۰

لورنس کانون، وزیر امور خارجه کانادا که ریاست این اجلاس را برعهده خواهد داشت، گفته است که تصمیم ایران در نادیده گرفتن مصوبات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل برای توقف غنی سازی اورانیوم "مایه نگرانی جدی" وزرای شرکت کننده در اجلاس گاتینو است.
بی بی سی
در حالیکه اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای قدرتمند جهان در کانادا تحریم بین المللی ایران را بررسی خواهد کرد، روسیه تاریخ جدیدی را برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر تعیین کرده است.
بعد از ظهر دوشنبه، ۹ فروردین (۲۹ مارس)، وزیران امور خارجه هشت کشور قدرتمند جهان در گاتینو، ایالت کبک در کانادا، تشکیل جلسه می دهند تا دستور کار اجلاس سران گروه را که اواخر ماه ژوئن درکانادا برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار دهند.
اجلاس وزیران امور خارجه تا صبح روز سه شنبه ادامه خواهد داشت و محورهای اصلی مباحثات آن را صلح و امنیت جهانی، پیشبرد دموکراسی، رعایت حقوق بشر و حمایت از حکومت قانون تشکیل می دهد.
گروه هشت از کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا و روسیه تشکیل یافته و رهبران این کشورها هر ساله برای بررسی مسایل عمده سیاسی و اقتصادی جهان در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می دهند.
یکی از مسایلی که انتظار می رود در اجلاس جاری وزیران امور خارجه گروه هشت مورد بررسی قرار گیرد موضوع برنامه هسته ای ایران و نحوه برخورد با آن است.
لورنس کانون، وزیر امور خارجه کانادا که ریاست این اجلاس را برعهده خواهد داشت، گفته است که تصمیم ایران در نادیده گرفتن مصوبات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل برای توقف غنی سازی اورانیوم "مایه نگرانی جدی" وزرای شرکت کننده در اجلاس گاتینو است.
آقای کانون گفته نحوه وارد کردن فشار بین المللی بیشتر بر دولت ایران برای توقف فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم را در این اجلاس مطرح خواهد شد.
وزیر امور خارجه کانادا افزوده است که "اعتقاد من این است که در شرایط حاضر، ما چاره دیگری جز وارد کردن فشار بیشتر بر ایران نداریم و راه مطلوب در این زمینه هم استفاده از امکانات شورای امنیت سازمان ملل است."
ایالات متحده و کشورهای غربی خواستار تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت حاوی تحریم های شدیدتر علیه ایران شده اند تا به این ترتیب، دولت این کشور را به قبول مصوبات شورای امنیت وادار سازند.
ایالات متحده تاکید داشته که تحریم های جدید باید "هوشمند" باشد و به جای مردم ایران، که از سوی حکومت نیز تحت فشار سیاسی قرار دارند، نهادها و مقامات دولتی مرتبط با فعالیت های هسته ای را هدف قرار دهد.
در عین حال، تصویب قطعنامه جدیدی در شورای امنیت مستلزم کسب توافق چین است که در کنار آمریکا، روسیه، بریتانیا و فرانسه از اعضای دایم و دارای حق وتو در شورای
امنیت را تشکیل می دهند.

مراکز جدید غنی سازی؟
رهبران روسیه ضمن تاکید براینکه تحریم های بین المللی را بهترین راه حل بحران هسته ای ایران نمی دانند، حمایت از چنین اقدامی را مردود ندانسته اند.
در همانحال، چین، که دارای روابط اقتصادی گسترده با ایران است، تا کنون تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران را مورد تایید قرار نداده است.
با اینهمه، ناظران خاطرنشان می کنند که هنگام قطعنامه های قبلی شورای امنیت حاوی تحریم های بین المللی علیه ایران، چین سرانجام به این قطعنامه ها رای مثبت داد.
اجلاس وزیران امور خارجه گروه هشت در حالی برگزار می شود که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از امکان وجود تاسیسات غنی سازی جدیدی در ایران را مطرح کرد.
در این گزارش، که روز یکشنبه منتشر شد، آمده است که ایران پیشاپیش تجهیزات لازم برای راه اندازی دو مرکز غنی سازی جدید را گرد آوری کرده و این مراکز به زودی آغاز به کار خواهند کرد.
این روزنامه اظهارات علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را یادآور می شود که اواخر ماه فوریه (اوایل اسفندماه سال گذشته) در مصاحبه ای گفت که به دستور محمود احمدی نژاد، دو سایت غنی سازی در سال جاری شمسی آغاز یه کار می کند.
آقای صالحی گفته بود که این دو مرکز در دل کوه ساخته می شود ظاهرا به این منظور که در برابر حملات هوایی مقاومت بیشتری داشته باشد.
روز دوشنبه، روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت گزارش کرد که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی موضوع ساخت مراکز جدید غنی سازی اورانیوم در ایران را در دستور کار خود قرار خواهند داد.
ماه سپتامبر سال گذشته، دولت های غربی خبر وجود یک مرکز غنی سازی جدید در فردو، در نزدیکی شهر قم را انتشار دادند و ایران را به پنهانکاری و تخلف از تعهدات خود در برابر آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم ساختند.
در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی اظهار داشتند که در انطباق با تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای، ساخت این مرکز را چند روز پیشتر به آگاهی آژانس بین المللی رسانده بودند.

وعده راه اندازی بوشهر
در خبری دیگر در مورد برنامه های هسته ای ایران، یک خبرگزاری روسی از راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر تا اواخر تابستان سال جاری خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، سرگئی کرینکو، مدیر شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه - روس اتم - گفته است که این نیروگاه "مطابق توافقی که یک سال و نیم پیش بین ایران و روسیه به دست آمد" در موعد مقرر شروع به کار خواهد کرد.
پیشینه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر به قبل از انقلاب ایران و توافق دولت وقت با چند شرکت غربی برای ساخت نخستین نیروگاه اتمی به منظور تامین نیاز روز افزون صنایع کشور به برق باز می گردد.
پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، دولت جمهوری اسلامی این طرح را کنار گذاشت اما در سال ۱۹۹۵، در حالیکه شرکت های غربی حاضر به از سرگیری ساخت نیروگاه نبودند، قراردادی بین ایران و شرکت روسی برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر امضا شد.
با اینهمه، تا کنون ساخت این نیروگاه تکمیل نشده در حالیکه زمان اعلام شده راه اندازی آن چند بار به تعویق افتاده است.
در سال ۲۰۰۶، طرف روسی اعلام داشت که این نیروگاه تا مارس سال ۲۰۰۷ آغاز به کار خواهد کرد اما این تاریخ بار دیگر، و همزمان با تشدید مخالفت بین المللی با برنامه های هسته ای ایران، تا دسامبر همان سال به تعویق افتاد.
طرف روسی در آن زمان تاخیر در پرداخت ها را علت عدم اجرای توافق قبلی اعلام داشت.
با اینهمه، از ماه دسامبر سال ۲۰۰۷، روسیه تزریق سوخت به نیروگاه را آغاز کرد و اعلام شد که این تاسیسات به زودی آغاز به کار خواهد کرد.
در اظهارات بعدی مقامات دو کشور، از ژانویه سال ۲۰۱۰ به عنوان زمان آغاز به کار نیروگاه یاد شد اما با فرا رسیدن این زمان، راه اندازی بوشهر به ماه مارس سال جاری محول شد.
تاریخ جدید برای راه اندازی بوشهر در حالی اعلام می شود که ماه مارس به پایان خود نزدیک می شود و نشانه ای از حل اختلاف جامعه بین المللی با برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به چشم نمی خورد.

Keine Kommentare: