Mittwoch, 17. Oktober 2007

رده بندی جهانی آزادی مطبوعات ٢٠٠٧


رده بندی جهانی آزادی مطبوعات ٢٠٠٧

برای اولین بار اریتره به جای کره شمالی در آخرین رده قرار گرفته است
· به جز روسیه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان (جی ٨) پیشرفت داشته اند
· در ایران (رده ١٦٦) روزنامه نگاران با برخورد بسیار تهاجمی حکومتگران که اجازه بیان هیچگونه انتقاد و یا خواست سیاسی و اجتماعی را نمی دهند، مواجه اند.

گزارشگران بدون مرز امروز ٢٤ مهر ماه ١٣٨٦ ششمین رده بندی جهانی آزادی مطبوعات را که معیاری برای سنجش آزادی مطبوعات در ١٦۹ کشور جهان است،منتشر کرد.
اریتره به جای کره شمالی در آخرین رده قرار گرفته است " این امر تعجب آور نیست با آنکه همه ی موارد نقض آزادی مطبوعات در کره شمالی و یا در ترکمنستان که در رده هایی پیش از ارتیره قرار دارند، شناخته شده نیستند. اما در این کشور که مطبوعات خصوصی مطرود شده اند و رهبران حکومتی نادر روزنامه نگاران منتقدی چون ایساس آفیورکی را که جرائت می کنند ازرژیم انتقاد کنند، روانه سیاهچال ها می کند. ما می دانیم که چهارتن از این روزنامه نگاران در زندان به قتل رسیده اند و همه شواهد حاکی از آن است که خطر جان دیگر زندانیان را تهدید می کند، اطن کشور لایق همین آخرین رده است."
در خارج از اروپا- که ١٤ کشور نخست رده بندی را از آن خود کرده است- هیچ منطقه ای در جهان نیست که دست اندرکاران رسانه ها از سانسور و خشونت بدور باشند.
٢٠ کشور آخرنشین رده بندی عبارتند از ٧ کشور آسیایی (پاکستان، سری لانکا، لائوس، ویتنام،چین، برمه، کره شمالی) ٥ کشور آفریقایی ( اتیوپی، گینه اکواتور، لیبی، سومالی، اریتره) ٤ کشور از خاورمیانه (سوریه، عراق، سرزمین های خودمختار فلسطین، ایران) ٣ کشور از مجموعه شوروی سابق (روسیه سفید، ازبکستان، ترکمنستان) و یک کشور در امریکا کوبا .
"ما به ویژه نگران وضعیت برمه (رده ١٦٤) هستیم. با سرکوب وحشیانه تظاهرات اخیر توسط ژنرال های دیکتاتور که قدرت را دردست دارند، هیچ آینده ی روشنی برای آزادی های بنیادین متصور نیست. روزنامه نگاران در زیر چتر سانسوری همه جانبه ای به کار مشغولند که هیچ موضوعی حتا آگهی نیز از زیر دست شان رد نمی شود. ما همچنان متاسفیم که چین (در رده ١٦٣) در قعر جدول جای گرفته است. به نظر می رسد یک سال پیش از برگزاری بازی های المپیک ٢٠٠٨ وعده های مسئولان برای اصلاحات و آزادی روزنامه نگاران زندانی خیالی باطل باشد."

کشورهای بزرگ صنعتی جهان (جی ٨) به جز روسیه پیشرفت داشته اند
در حالی که طی سه سال گذشته روند سقوط کشورهای عضو جی ٨ از سقوط به رده های پائین ترادامه داشت، در رده بندی امسال این کشورها چند رده صعود کرده اند. برای مثال فرانسه (رده ٣١) شش رده نسبت به سال گذشته بالاتر آمده است. روزنامه نگاران در سال جاری از خشونت های به وجود آمده در پی منازعات سندیکاها، در منطقه کورس و یا در طی تظاهرات های حومه ها بدور بودند. با این همه نگرانی هایی در باره ی مواردی از اعمال سانسور، بازرسی تحریریه ها از سوی مقامات قضایی و عدم تضمین برای پنهان نگاه داشتن منبع خبری وجود دارد.
در ایالات متحده امریکا (رده ٤٨) نقض آزادی مطبوعات کمتر شده است. جوش ولف وبلاگ نویس زندانی پس از ٢٢٤ روز بازداشت آزاد شد. در عوض بازداشت بدون اتهام خبرنگار سودانی شبکه الجزیره سامی الحج از ١٣ ژوئن ٢٠٠٢ و نگاهداری وی در اردوگاه گوانتانامو و قتل شونسی بایلی در اوکلاند در ماه اگوست ٢٠٠٧، مانع صعود این کشور به رده های بالاتر رده بندی است.
"این تحول خبر خوبی ست. شاید فراخواندن مکرر کشورهای دمکراتیک برای نشان دادن رفتاری الگو مانند به ثمر نشسته باشد. با این حال باید جانب احتیاط را رعایت کرد و مواظب بود، هیچ دتاوردی از پیش تضمین شده نیست. ما امیدواریم که این گرایش حفظ و حتا در سال آینده بیشتر شود. اما متاسفیم که بگویم تنها دو کشور از هشت کشورهای بزرگ صنعتی جهان کانادا (رده ١٨) و آلمان (رده ٢٠) در میان ٢٠ کشور اول لیست رده بندی قرار دارند."
روسیه (رده ١٤٤) پیشرفتی نداشته است. قتل آناپولیتوکفسکاپا در اکتبر ٢٠٠٦ ، مصونیت از مجازات برای قاتلان روزنامه نگاران، نبود کثرت گرایی در رسانه ها به ویژه رسانه های صدا و تصویری، بر بیلان وضعیت آزادی بیان در روسیه سنگینی می کند.

بلغارستان و لهستان محصلان بد اروپا
همه ی کشورهای اروپایی به استثنای بلغارستان(رده ٥١) و لهستان (رده ٥٦) در میان ٥٠ کشور نخست لیست رده بندی هستند. در سوفیا روزنامه نگاران برای انجام وظایفشان می توانند مورد ضرب و شتم قرار گیرند. در سال جاری از زمانی که برای ماموران پلیسی که روزنامه نگاری را مورد حمله قرار داده بودند، قرار منع تعقیب صادره شد ، وضعیت بدتر شده است. در آن سوی حکومتگران لهستان غیر جزایی کردن جرایم مطبوعاتی را نمی پذیرند و دستگاه قضایی به شکل منظم برای روزنامه نگاران احکام زندان تعلیقی صادر می کند. از زمان به قدرت رسیدن لش کازنسکی در اکتبر ٢٠٠٥ و چند ماه بعد نخست وزیر شدن برادرش یارسولوا، تعقیب قضایی علیه مطبوعات افزایش یافته است.
عدم تباث دمکراسی های جوان
تعداد ی از کشورهای غیر اروپایی به ٥٠ کشور نخست لیست رده بندی پیوسته اند. از جمله موریتانی (رده ٥٠) که از سال ٢٠٠٤ به این سو ٨٨ رده بالاتر آمده است. اورگوئه (رده ٣٧) و نیکاراگوئه (رده ٤٧) نیز در رتبه هایی بالاتر قرار گرفته اند.
"ما امیدواریم که این رشد پایدار باشد. سال گذشته بولیوی صعودی تماشایی داشت که گویا متاسفانه رشدی مقطعی بود . در سال جدید به دلیل خشونت علیه مطبوعات این کشور جندین رده را ازدست داده است."
همچنین کشورهایی که به شکل سنتی در رده های بالای جدول بودند، عقب گردی محسوس طی کرده اند. از جمله بنین(رده ٥٢) و مالی (رده ٥٣) برای اولین بار پس از سالها در این کشورها روزنامه نگاران به اتهاماتی چون " افترا" و یا " توهین به مقامات رسمی" زندانط شده اند. در قاره امریکا السالوادور (رده ٦٤) با از دست دادن ٣٦ رده کش.رهای صدر نشین را ترک کرده است.

وبلاگ نویسان نیز از سرکوب در امان نیستند
اینترنت بیش از پیش در زیر آوار نقض آزادی بیان جای می گیرد. امسال بسیاری از کشورهای به دلیل نقض فاحش و منظم آزادی تبادل اطلاعات بر روی وب در جدول رده بندی سقوط کرده اند.
مثلا در مالزی (رده ١٢٤) در تایلند (رده ١٣٥) و یا در ویتنام (رده ١٤٦) وبلاگ نویسان دستگیر و سایت های اطلاع رسانی توقیف و یا مسدود شده اند. ما از تعدد موارد سانسور بر روی اینترنت نگران هستیم. دولت ها بیش از پیش به نقش مهم اینترنت در مبارزه برای دمکراسی پی برده اند و با استفاده از ابزارهای مدرن سانسور را گسترش می دهند. رهبران کشورهای سرکوبگر نیز با همان شدت که دست اندرکاران رسانه های سنتی را سرکوب می کنند به وبلاگ نویسان و وب نگاران حمله کرده اند.
دست کم ٦٤ نفر در سراسر جهان برای ابراز عفاید خود بر روی اینترنت در زندان بسر می برند. چین صدر نشینی خود را در مسابقه ی سرکوب با ٥٠ وب نگار معترض در زندان حفظ کرده است. هشت وب نگار معترض در ویتنام زندانی هستند، در مصر وب نگار جوان کارم امار برای انتقاد از رئیس جمهور و بنیادگرایان اسلامی در دانشگاه در وبلاگش به ٤ سال زندان محکوم شده است.
جنگ و صلح
جنگ مسئول اصلی جایگاه بد برخی از کشورها در رده بندی است. بروز دوباره جنگ در سومالی (رده ١٥۹) و در سری لانکا (رده ١٥٦) شرایط کار روزنامه نگاران را غیر قابل تحمل کرده است. بسیاری از آنها کشته شده اند و سانسور هر گاه که درگیری شدت می گیرد روزمره می شود. طرفین منازعه هیچ حقی برای دست انرکاران رسانه ها که آنها را به حمایت از این یا آن گروه متهم می کنند, قائل نیستند.
در سرزمین های فلسطین (رده ١٥٨) منازعه میان جنبش حماس و فتح عامل اصلی نقض فاحش آزادی بیان است. گروگانگیری، بازداشت، حمله و تخریب دفاتر رسانه ها و .. ادامه دارد. روزنامه نگاران فلسطینی و نادر فرستادگان ویژه رسانه های خارجی از هر سو مورد تهدید قرار می گیرند.
ایستایی در ایران، خشونت در عراق
در ایران (رده ١٦٦) روزنامه نگاران با برخورد بسیار تهاجمی حکومتگران که اجازه بیان هیچگونه انتقاد و یا خواست سیاسی و اجتماعی را نمی دهند، مواجه اند. چون هرسال این کشور بیشترین تعداد روزنامه نگاران را در خاورمیانه زندانی کرده است. هم اکنون نه روزنامه نگار در ایران در بازداشت بسر می برند. بسیاری دیگر از روزنامه نگاران برای روشنگری در باره ی سنگسار و فساد و یا همکاری و مصاحبه با رسانه های خارجی باید پاسخگوی اتهامات در اساس واهی اما "سنگینی" باشند که می تواند به صدور احکام زندان برای آنها منجر شود.
در عراق (رده ١٥٧) روزنامه نگاران بیش از هر امری نگران گروه های مسلحی هستند که آنها را هدف قرار می دهند بدون آنکه مقامات مسئول بتوانند راهی برای پایان دادن به این مرثیه وحشت پیدا کنند. از آغاز جنگ در مارس ٢٠٠٣ تا امروز بیش از ٢٠٠ تن از کارکنان رسانه ها در عراق به قتل رسیده اند.

ناامیدی در مغرب
بیلان کشورهای آفریقای جنوبی با صعود اندک الجزایر (رده ١٢٣) و تونس (رده ١٤٥) در جدول و سقوط نگران کننده مراکش (رده ١٠٦) و مصر (رده ١٤٦) به دلیل تعدد تعقیب قضایی مطبوعات مستقل، مغشوش است. انتشار گزارش هایی در باره ی سواستفاده های ماموران پلیس، اعمال دوباره ی شکنجه در بازجویی ها و یا در باره ی عدم استقلال دستگاه قضایی، مقامات حکومتی مصر را عصبانی و موجب اعمال فشار بیشتر بر روزنامه نگاران مستقل شد.
با آنکه روزنامه نگاران مراکشی وضعیت بهتری از همکارانشان در مصر دارند، اما در طی سال گذشته مورد حملات مکرری قرار گرفتند که آمادگی آن را نداشتند. مصادره و توقیف روزنامه ها، احضار و بازداشت و محکومیت سنگین که آثار خود را بر کارکنان مطبوعات که ازآن پس به وعده های اصلاحات بی اعتماد شده اند، باقی گداشته است.

آرامش برای روزنامه نگاران خلیج فارس
پیشرفت هایی در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس کویت (رده ٦٣)، امارات متحده عربی (رده ٦٥) و قطر (رده ٧۹) دیده شده است. مقامات مسئول در این کشورها در مواردی تمایل خود را به باز کردن فضا نشان داده اند در برخی موارد ابتکاراتی برای تغییر چارچوب قضایی در راستای آزادی های بیشتر انجام داده اند. با این همه خودسانسوری در مطبوعات حضوری همه جانبه دارد.
عربستان سعودی (رده ١٤٨) برای اولین بار از لیست ٢٠ کشور آخرنشین لیست رده بندی خارج شده است. در طی سال گذشته روزنامه نگاران از آرامش نسبی برخوردار بوده اند. اما کنترل اعمال شده در هیات نظارت بر مطبوعات تحت مسئولیت وزارت اطلاعات مانع صعود عربستان به رده های بالاتر رده بندی است.
بار گذاری کنید



جدول رده بندی جهانی آزادی مطبوعات ٢٠٠٧
برای تهیه این جدول رده بندی، گزارشگران بدون مرز از سازمانهای همیار خود در جهان (١٥ انجمن دفاع از آزادی بیان در ٥ قاره جهان ) از شبکه ١٣٠ نماینده ویژه خود در جهان، روزنامه نگاران ، محققان، حقوقدانان و فعالان حقوق بشر خواسته است که به ٥٠ سوال که نمودار وضعیت آزادی مطبوعات در یک کشوراست، پاسخ دهند. در این رده بندی ١٦۹ کشور وجود دارد، علت غیبت دیگر کشورها عدم امکان دسترسی به اطلاعات بوده است

1 Kommentar:

Unknown hat gesagt…

ایهالناس مسلمان کشی‌یکی‌از سرگرمیهای جدید برای کشورها و دولتهای مسلمان و غیره مسلمان شده. جالب اینجاست که دوستان عزیز آقای احمدی خره،چین و شوروی، قبل از شمارش آرای انتخابات به ایشون تبریک گفتند. کشور چین و شوروی یک ساعت بعد از انتخابات به آنترینژاد تبریک گفتند تو نگو اینها با هم یه قرارهایی دارند و آنهم سرگرمی هست که هر ستاشون دوست دارند و آن هم، مسلمان کشی‌. در ارومجی چین و در چچنیا شوروی و در ایران عزیز دولتها همه مشغول مسلمان کشی‌هستند.احمدی‌نژاد ممکن که خایهٔ امریکا و انگلیس را نمیمالد ولی‌ خوب خایهٔ چین و شوروی را ما چ می‌کند. هی‌نماز جمعه داد میزنم مرگ بر یهودی و صهیونیست تو نگو پولدارترین ادمهایی که شوروی را اداره میکنند یهودی هستند. هر هفته میرم نماز جمعه داد میزنم مرگ بر امریکا و مرگ بر انگلیس تو نگو مسلمان کشهای اصلی‌، چین، شوروی و همین رئیس جمهور قلابی خودمون آقای احمقی خره جنایتکار هستند.
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»