Donnerstag, 25. Oktober 2007

ابراز نگرانی اتحاديه اروپا از «نقض حقوق بشر» در ایران


ابراز نگرانی اتحاديه اروپا از «نقض حقوق بشر» در ایران
براون: «تا توقف برنامه اتمی، افزایش تحریم ایران باید ادامه یابد
»
رادیو فردا: اتحاديه اروپا روز سه شنبه ۲۳ ماه اکتبر در بيانيه ای نسبت به آنچه «سرکوبی فزاينده آزادی بيان و تشديد محدويت ها بر مطبوعات ايران» خوانده، «عمیقا» ابراز نگرانی کرده و خواهان آزادی فوری عمادالدين باقی، رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان در ايران و سه دانشجوی بازداشت دانشگاه امير کبير شده است.
رياست دوره ای اتحاديه اروپا، که هم اکنون در اختيار پرتغال است، در بيانيه خود با اشاره «تضييع فزاينده حقوق و آزادی های گروه های مختلف در جمهوری اسلامی» نوشته است:«اتحاديه اروپا تعطيلی روزنامه ها، مجلات، به ويژه خبرگزاری کار ايران، ايلنا، و همچنين سرکوب فزاينده روزنامه نگاران، وبلاگ نويسان و فعالان حقوق بشر که برای دستيابی به حقوق خود تلاش می کنند، را محکوم می کند.»
رياست دوره ای اتحاديه اروپا در بخش ديگری از اين بيانيه خود خواهان آزادی فوری عمادالدین باقی، احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی ، سه دانشجوی زندانی دانشگاه اميرکبير شده است.
عمادالدين باقی از روزنامه نگاران اصلاح طلبی است که بعد از سپری کردن مدتی در زندان به دليل نوشته هايش، به فعاليت برای دفاع از حقوق زندانيان و همچنين تلاش برای لغو مجازات اعدام در ايران روی آورد.
آقای باقی بنيانگذار« انجمن های دفاع از حقوق زندانيان و پاسدار حق حيات» است که يکشنبه بيست دوم مهرماه (دوازدهم اکتبر) به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» بازداشت شده است.
اين بيانيه درباره حکم صادره عليه دانشجويان دانشگاه امير کبير تاکيد کرده است:«اين احکام نقض آشکار تعهدات بين المللی ايران در زمينه حقوق بشر است.»
شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران مجيد توکلی را به سه سال و احمد قصايابان را به دو سال و نيم و احسان منصوری را به دو سال زندان محکوم کرده و با قيد «تعزيری» بودن اجرای حکم زندان را اجباری کرده است
در اين بيانيه همچنين از ايران خواسته شده تا با رعايت تعهدات بين المللی خود درزمينه حقوق بشرو رفع محدويت فعاليت های سياسی، زمينه برگزاری انتخاباتی آزاد و دمکراتيک را فراهم کند.
اين بيانيه که از سوی رييس دوره ای اتحاديه اروپا به نمايندگی از بيست و هفت کشورعضو اين اتحاديه صادر شده است مورد حمايت کشورهای غير عضو نيز، مانند نروژ، ايسلند، اوکراين، مولداوی و جمهوری های يوگسلاوی سابق ، قرار گرفته است.
«در طول ۲۵ سال گذشته شغل اصلی من پژوهش و تاليف بوده و تاکنون ۲۱ کار پژوهشی ، مجموعه مقالات و ترجمه منتشر کردم. اما هفت کتاب من يا پس از انتشار توقيف شده يا پيش از انتشار ممنوع گرديده است».
عمادالدین باقی

«نامه سر گشاده باقی به رييس قوه قضاييه ايران»
در حالی که رياست دوره ای اتحاديه اروپا خواهان آزادی عمادالدين باقی شده است که وی پيش از بازداشت در نامه ای سرگشاده به رييس قوه قضاييه، که آن را «تظلم نامه»خود خوانده، از وی خواسته بود که پشتيبان حقوق فردی و اجتماعی شهروندان باشد.
نامه آقای باقی به رييس قوه قضاييه ايران پس از بازداشت وی به صورت عمومی منتشر شده است .
آقای باقی در اين نامه چند صفحه ای به طور مشروح به فشارها و محدوديت هايی که بر وی و خانواده اش وارد شده اشاره کرده، از جمله، ممنوعيت تدريس در دانشگاه، لغو مجوز فعاليت های مطبوعاتی و ممنوعيت مصاحبه خبری با رسانه های خارجی.
آقای باقی می نويسد که « در طول ۲۵ سال گذشته شغل اصلی من پژوهش و تاليف بوده و تاکنون ۲۱ کار پژوهشی ، مجموعه مقالات و ترجمه منتشر کردم. اما هفت کتاب من يا پس از انتشار توقيف شده يا پيش از انتشار ممنوع گرديده است.»
وی از شنود تلفن هايش شکايت کرده است و می گويد: خانه ام تحت مراقبت امنيتی است و از ساختمان های مشرف بر خانه ما با دوربين و وسيله استراق سمع همه چيز تحت کنترل است.
در بخشی از اين نامه، آقای باقی به چند و چون ماجرای ممنوع الخروج شدن خود و خانواده اش اشاره کرده و می نويسد«در حالی که می توان از پيش به افراد و به ويژه افراد شناخته شده اطلاع دهند که اجازه خروج از کشور را ندارند، از اين کار ساده امتناع می ورزند و پس از اينکه آنها وقت و هزينه زيادی را برای تدارک سفر صرف می کنند، در لحظه خروج دست به چنين عملی می زنند و شهروندان را بدينوسيله مورد آزارو اذيت قرار می دهند.»
وی همچنين به فشارهای سازمان بازرسی کل کشور و وزارت کشور برای تعطيلی انجمن دفاع از حقوق زندانيان که آقای باقی رييس آن است اشاره کرده است.
این فعال حقوق بشر در پايان اين نامه خود نوشته است:«اگرچه نوشتاری که آمد ذکر احوال شخصيه بود اما مهمترين نکته و مقصود من از تظلم نامه اين است که آنچه گزارش شد در رفتاری که با هزاران شهروند ديگر در اين مرز و بوم رخ داده و می دهد، ناچيز و بی رنگ است.»


«تا توقف برنامه اتمی، افزایش تحریم ایران باید ادامه یابد»

همزمان با آغاز مذاکرات خاوير سولانا، سرپرست سياست خارجی اتحاديه اروپا با مقام های ايرانی، گوردون براون، نخست وزير بريتانيا گفت که افزايش تحريم ها عليه ايران، تا زمانی که برنامه هسته ای ايران متوقف نشود، بايد ادامه پيدا کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای براون که در يک کنفرانس خبری مشترک با اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل سخن می گفت، افزود: «ما در اينکه آماده ايم و فشارها را برای افزايش تحريم ايران افزايش خواهيم داد، کاملا شفاف هستيم.»
وی گفت: «ما در حال همکاری با سازمان ملل هستيم تا به اين موضوع (افزايش تحريم ايران) دست يابيم. ما همچنين برای تحريم های بيشتر اروپايی نيز آماده شده ايم. ما می خواهيم اين موضوع که از جاه طلبی هسته ای آن کشور (ايران) حمايت نمی کنيم، کاملا شفاف باشد.»
اين سخنان تند آقای براون عليه برنامه هسته ای ايران، از سوی نخست وزير اسراييل که برای مذاکرات در همين باره در لندن به سر می برد، تاييد شد.
«ما در حال همکاری با سازمان ملل هستيم تا به اين موضوع (افزايش تحريم ايران) دست يابيم. ما همچنين برای تحريم های بيشتر اروپايی نيز آماده شده ايم. ما می خواهيم اين موضوع که از جاه طلبی هسته ای آن کشور (ايران) حمايت نمی کنيم، کاملا شفاف باشد.»
گوردن براون
نخست وزير بريتانيا افزود: «تحريم های اقتصادی موثر هستند. فشارهای مهمی نيز پيش از اين وارد شده اند، اما (اين تحريم ها) کافی نبوده اند. پس بايد بيشتر باشند. تا کجا؟ تا آنجا که ايران برنامه هسته ای خود را متوقف کند.»
ساعاتی پيش از انتشار اين اظهارات آقای براون، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران گفته بود که اين کشور حاضر نيست بر سر «حقوق هسته ای» خود با هيچ کشوری مذاکره کند و تاکيد کرده بود که ايران، «ذره ای از مواضع خود عقب نشينی نخواهد کرد.»
اظهارات تند رهبران ايران و بريتانيا در حالی روز سه شنبه منتشر شده است که از ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و سعيد جليلی، دبير جديد شورای عالی امنيت ملی با يکديگر در رم ملاقات می کنند.
در اين مذاکرات علی لاريجانی که تنها سه روز است از سمت دبيری شورای عالی امنيت ملی کناره گيری کرده است، به عنوان نماينده آيت الله خامنه ای در اين شورا، حضور خواهد داشت.

«زمان حمله به ايران؟»
در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه نخست وزيران دو کشور بريتانيا و اسراييل، آقای براون در پاسخ به اين سئوال که چه زمانی به ايران حمله خواهد شد؟ گفت که معتقد است، تحريم های فزاينده عليه ايران برای حل بحران هسته ای اين کشور، «به نتيجه خواهد رسيد.»
آقای براون گفت: «به باور من، ترکيب خواسته همه ما اين است که از مجاری سازمان ملل موضوع را پی بگيريم؛ کاری که انجام خواهيم داد. و همچنين با توانايی ما به عنوان اتحاديه اروپا در تحريم ايران، قدرتمندترين پيام ممکن را برای ايران بفرستيم.»
اين برای نخستين بار است که اهود المرت، نخست وزير اسراييل از زمان به قدرت رسيدن گوردن براون در بريتانيا به اين کشور سفر کرده است. وی هفته گذشته نيز با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه ديدار کرده بود و روز دوشنبه نيز به کاخ اليزه رفته بود تا با رييس جمهوری فرانسه مذاکره کند.
موضوع برنامه هسته ای ايران از جمله محورهای مهم دیدارهای آقای اولمرت با رهبران اين کشورها اعلام شده بود.

ارائه دوباره بسته پيشنهادی به ايران
در همین حال، کريستينا گالاک، سخنگوی خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، پیش از ديدار اين مقام اروپايی با سرپرست جديد تيم مذاکرات هسته ای ايران گفت که به رغم هر تغيير احتمالی در مواضع ايران، اروپا بار ديگر بسته پيشنهادی خود را برای بازگرداندن ايران به مذاکرات هسته ای، به اين کشور ارائه می کند.
مذاکرات این سه تن از ساعت پنج بعدازظهر به وقت محلی در رم آغاز شده است.
خانم گالاک به خبرگزاری رويترز گفت: «ما می رويم که ببينيم آنها با چه موضعی به رم می آيند.»
ايران از سوی جامعه جهانی تحت فشار است که برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند، چرا که کارشناسان اتمی می گويند که غنی سازی اورانيوم برای پروژه توليد برق از انرژی هسته ای، «ضروری» نيست، اما برای ساخت بمب هسته ای در يکی از روش های توليد اين تسليحات، «يکی از مراحل ضروری» محسوب می شود.
تاکنون دو قطعنامه در شورای امنيت صادر شده که در هر دو قطعنامه از ايران خواسته شده غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران از اجرای اين قطعنامه های خودداری کرده است و اين احتمال وجود دارد که شورای امنيت با صدور سومين قطعنامه، اقدامات تنبيهی سخت گيرانه تری را عليه ايران در پيش بگيرد.
خانم گالاک گفت: «بر اساس پيشنهاداتی که مطرح شده، موضوع احتمال از سرگيری مذاکرات هسته ای با ايران، در ديدار روز سه شنبه بررسی خواهد شد.»
ديپلمات های ارشد اروپايی، مجموعه امتيازات اقتصادی و سياسی که پيش از اين به عنوان پاداش توقف غنی سازی اورانيوم، در ماه ژوئن به ايران ارائه شده بود را بار ديگر به عنوان پيشنهاد تشويقی مطرح خواهند کرد.
کريستينا گالاک درباره جزئيات بسته پيشنهادی گفت: «در اين بسته همه آنچه که ايران برای يک برنامه صلح آميز هسته ای نياز دارد، به اين کشور داده می شود و می تواند درها را بر روی ايران برای روابط سياسی اش بگشايد و ايران را از انزوايی که در آن قرار گرفته، خارج سازد.»
صاحب نظران می گويند که دور اخير مذاکرات ايران و خاوير سولانا که در اين ساعات در رم آغاز شده است، يکی از آخرين بخت های ديپلماتيک ايران برای جلوگيری از صدور سومين قطعنامه عليه ايران است.
ناظران می گويند که صدور يا عدم صدور قطعنامه سوم عليه ايران در شورای امنيت به محتوای اين دو گزارش – گزارش سولانا و گزارش آژانس – و رفتار ايران تا پايان ماه نوامبر – ۴۰ روز آينده – بستگی دارد.
آقای سولانا به نمايندگی از گروه ۱+۵ در مذاکرات با ايران حاضر خواهد شد و نتايج اين مذاکرات را نيز به اين گروه اعلام خواهد کرد.
گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنيت – آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين و فرانسه – است که به همراه آلمان، برای مقابله با دستيابی ايران به سلاح هسته ای تشکيل شده است.
همزمان بر اساس توافق تازه ايران و آژانس بين المللی انرژی هسته ای، مقام های تهران متعهد شده اند که تا ماه نوامبر به ابهامات باقی مانده درباره برنامه هسته ای خود پاسخ دهند.
آژانس بين المللی انرژی هسته ای نتيجه اين توافق را تا پايان ماه نوامبر به شورای امنيت سازمان ملل اعلام خواهد کرد.
ناظران می گويند که صدور يا عدم صدور قطعنامه سوم عليه ايران در شورای امنيت به محتوای اين دو گزارش – گزارش سولانا و گزارش آژانس – و رفتار ايران تا پايان ماه نوامبر – ۴۰ روز آينده – بستگی دارد.

Keine Kommentare: