Freitag, 7. März 2008

همبستگی جهانی با کارگران ایرانی


همبستگی جهانی با کارگران ایرانی


دويچه وله : روز ۶ مارس برابر با ۱۶ اسفند کارگران در پنج قاره جهان به دعوت سه سازمان بین‌المللی دست به حرکت‌های اعتراضی زده و با حضور در محل سفارت‌های ایران در کشورهایشان خواهان آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی شدند


کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (آی تی یو سی)، فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (آی تی اف) و سازمان عفو بین‌الملل (امنستی اینترنشنال) چند هفته قبل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در روز ششم مارس، شانزدهم اسفند روز جهانی راه‌آهن با کارگران ایران اعلام همبستگی می‌‌کنند.
به دعوت این سه سازمان بین‌المللی، امروز در شهرهای بزرگ جهان از جمله لندن، تورنتو، بروکسل، اسلو، ژنو، استانبول، بصره، دهلی، توکیو و سیدنی نمایندگان این سه سازمان با دیپلمات‌های ایرانی ملاقات کرده و خواهان آزادی فوری منصور اسانلو رئیس هیئت مدیره سندیکای رانندگان شرکت واحد تهران و محمود صالحی عضو اتحادیه نانوایان سقز از زندان شدند.
همچنین بازرسان فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در بسیاری از بنادر کشورهایشان با سوار شدن بر کشتی‌های ایرانی، درخواست آزادی کارگران زندانی را با مقامات ایرانی در میان گذاشتند.
به گفته دیوید کاکرافت دبیرکل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، تظاهرات در برابر سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران، در جریان قرار دادن دیپلماتها و دولتها، پخش اطلاعیه و گردهمایی از برنامه‌های اتحادیه‌‌های کارگری عضو فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در سراسر جهان است.
امروز همچنین جایزه حقوق صنفی بزرگترین فدراسیون اصناف هلند FNV که امسال به منصور اسانلو تعلق گرفته، به مسئول امور بین‌الملل این فدراسیون اهدا ‌شد.
در این برنامه رئیس هیأت مدیره فدراسیون اصناف هلند در اتوبوسی که چندین راننده اتوبوس شهری به نشان همبستگی با همکاران ایرانیشان آن را می‌راندند، جایزه منصور اسانلو را به طور نمادین به مسئول بین‌الملل فدراسیون اصناف هلند تقدیم ‌کرد.
این جایزه از سال ۱۹۹۱ به یاد فعال سندیکایی اهل السالوادور خانم الیزابت ولاسکونز که به دلیل تلاشهای سندیکایی‌اش به قتل رسید، به فعالان صنفی‌ای که در شرایط دشوار مبارزه می‌کنند، تعلق می‌گیرد.
در لندن نیز کنگره اتحادیه‌های کارگری انگلیس و گروهی از نیروهای اپوزیسیون ایرانی مقیم لندن، مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تجمع کرده و خواهان آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی شدند. در پایان این تجمع نیز هیأتی از نمایندگان فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل و کنگره اتحادیه‌های کارگری انگلیس نامه‌ای را به سفارت ایران در لندن تحویل دادند که در آن خواهان رفتار بهتر با فعالان کارگری در ایران شده و همچنین آزادی زندانیان سیاسی و صنفی را خواستار شده بودند.
جمال کمانگر یکی از شرکت‌کنندگان این تجمع چنین می‌گوید: «امروز حدودا ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر چون روز کاری بود جلوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن جمع شده بودند و طی نامه‌ای اعتراضی خواهان آزادی منصور اسانلو، محمود صالحی و سایر زندانیان سیاسی بودند ولی تمرکز بیشتر روی آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی بود. این نامه را تحویل سفارت جمهور ی اسلامی دادند و به امضای اتحادیه بین‌المللی کارگران حمل و نقل و کنگره اتحادیه‌های کارگری انگلیس و عفو بین‌الملل رسیده بود و خواهان رفتار بهتر با کلیه زندانیان سیاسی و آزادی همه آنها بودند».
همچنین در میدان مرکزی استکهلم نیز امروز تجمعی به همین منظور برگزار شد. در این تجمع که به گفته شاهدان عینی حدود ۱۵۰ نفر در آن شرکت داشتند افرادی از احزاب چپ سوئد نیز شرکت کرده‌بودند.
حسام منتظری یکی از شرکت‌کنندگان این تجمع می‌گوید: «ما در اینجا جمع شدیم به خاطر همان اعلام روز ۶ مارس ۱۶ اسفند که فدراسیون جهانی حمل و نقل این روز را اعلام کرده بود و البته عفو بین‌الملل و همچنین کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری ITUC هم در این روز به عنوان کارزار جهانی دخیل هستند».
در کپنهاگ پایتخت دانمارک نیز امروز بعدازظهر تجمعی در مقابل دفتر سازمان عفو بین‌الملل در همبستگی با منصور اسانلو و محمود صالحی برگزار شد.
پروانه اسانلو همسر منصور اسانلو در گفت و گو با رادیو دویچه وله ضمن تشکر از همبستگی جهانی با شوهر زندانیش می‌گوید: «اولا قبل از هر چیز بعنوان همسر آقای اسانلو فقط می‌توانم تشکر خودم را اعلام کنم از اینکه سازمانهای کارگری، اتحادیه‌های کارگری به همین منظور، یعنی زندانی‌‌شدن همسرم، همیشه اعلام حمایت کردند از ایشان و همین‌ها به ما دلگرمی می‌دهد و باعث می‌شود این سختی زندانی‌بودن آقای اسانلو را کمتر احساس کنیم. و امیدوارم که این پیگیری‌ها و این گردهمایی‌ها بتواند آزادی همسرم را تسریع بکند».
علیرغم امیدواری پروانه اسانلو به تأثیر این حرکتها در تسریع آزادی همسرش، پرویز خورشید وکیل اسانلو معتقد است به خاطر ساختار خاص حکومت ایران و نیز قوه قضائیه، اینگونه حرکتها تنها جنبه تبلیغاتی داشته و نمی‌تواند روند آزادی کارگران زندانی را تسریع کند: « بر پرونده‌ی ایشان با توجه به عملکردی که حکومت ما، جمهوری اسلامی، همیشه داشته است، من فکر نمی‌کنم تاثیر مستقیمی داشته باشد. یک حرکت تبلیغاتی‌­ ژورنالیستی خواهد بود. چون سیستم قضایی ما همیشه در پرونده‌ها مستقل از شرایط برون مرزی عمل کرده است. این یک حرکت تبلیغاتی و جهت شناساندن سندیکای کارگران شرکت واحد خواهد بود. من فکر نمی‌کنم بتواند تاثیر مثبتی داشته باشد در تصمیم‌گیری قضایی اینجا».
منصور اسانلو رئیس هیأت مدیره سندیکای رانندگان شرکت واحد تهران از تیرماه گذشته در زندان به سر می‌برد و با وجود انجام عمل جراحی بر روی چشمش و درخواست خانواده و وکیل او برای آزادی‌اش تا کنون با این درخواست موافقت نشده‌است.
محمود صالحی نماینده کارگران نانوای شهر سقز نیز به دلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر حدود ۱۰ ماه است که در زندان به سر می‌برد.میترا شجاعی

Keine Kommentare: