Mittwoch, 23. April 2008

تجمع فعالین مدنی مشهد

اعتراض به تغییر نام خلیج فارس و ادعای کذب بر جزایر سه‌گانه




جمعی اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های شرق کشور وشهر مشهد با دعوت از فعالین مدنی، صنفی، دانشجویی و سیاسی مشهد عصر روز سه شنبه، سوم اردیبهشت 87 تجمعي اعتراضی مقابل دفتر سازمان ملل در مشهد برگزار نمودند. در ابتدای این برنامه عوامل نیروی انتظامی و امنيتي حاضر در محل با حضور گسترده در دو طرف خيابان سجاد مشهد ( محل برگزاري تجمع ) قصد داشتند تا مانع از برگزاری مراسم به بهانه‌ی نداشتن مجوز گردند که با اصرار و مقاومت برگزار کنندگان مواجه شدند. تجمع کنندگان که تعدادشان به بيش از 200 نفر می‌رسید با سر دادن سرود ای ایران مراسم خود را آغاز نمودند. اين تجمع دانشجويي با دو هدف 1. اعتراض به سكوت و همگامي نهادهاي بين المللي با جريان سازمان يافته حمله به تماميت ارضي ايران و 2. اعتراض به سكوت و بي كفايتي مسئولان دولت جمهوري اسلامي در واگذاري خاك و نام وطن به بيگانگان برگزار شد. دانشجويان حاضر در اين تجمع سكوت دولت در قبال هجوم بي سابقه به ايران را با ايجاد سركوب و خفقان در داخل كشور مرتبط و رفتار دولت فعلي در عقب نشيني و باج دادن به بيگانگان و همزمان سركوب جامعه مدني و خصوصا دانشجويان در داخل كشور را مشابه رفتارهاي دولت هاي قجري دانستند وبه ان اعتراض داشتند. در ابتدای این برنامه محمد احسانی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به اصل 27 قانون اساسی گفت: «قانون اساسی ایرانی به صراحت از تشکیل اجتماعات و راه پیمایی‌ها بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد دفاع می‌نماید. بنابراین برپایی این تجمع با استناد به این اصل شفاف قانون اساسی صورت می‌گیرد و قانوني است.» این فعال دانشجويي در ادامه با اشاره به اقدام سایت گوگل در تغییر نام خلیج فارس به خلیج عرب گفت: «یکی از دلایل تشکیل این تجمع اقدام غیر حقوقي وسياسي سایت گوگل در تغيير نام خليج فارس و همچنین اداعاهای مکرر و بی اساس امارات متحده‌ي عربی بر مالکیت جزایر سه‌گانه‌ ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی می‌باشد.»
در ادامه‌ي این مراسم اشکان آرشیان عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی با اشاره به تاریخ و تمدن پرشکوه ایران، اعتراض خود را به اقدامات اخیر اعلام داشت.
پس از ایشان علی صابری دبیر سابق انجمن اسلامی امیرکبیر با اشاره به ضعف دولت و دستگاه دیپلماسی ریشه‌ی مجموعه اتفاقات اخیر را در نابه‌سامانی دستگاههای دولتی دانست و اظهار امیدواری کرد با جدیت و دقت بیشتر دیگر شاهد روند مذکور نباشیم.
کوروش صالحی، دبیر گروه فرزندان اهورایی ایران دیگر فعال مدنی حاضر در این تجمع با ایراد سخنانی علمی درباره‌ی هویت و خود آگاهی و نقش آن در پیشرفت ملی گفت: «پژوهشهای تاریخی بر اساس اسناد معتبر نام شاخاب (خلیج) پارس را تا 2500 سال پیش به پس می‌برد.» وی در ادامه خلیج فارس را یک نام تاریخی خواند و آنرا شناسه‌ی ملی‌ای دانست که با نام ایرانی پیوند خورده است و افزود: «نام خلیج فارس و نام ایرانی با فراز و فرودهای این سرزمین گاه به اوج رفته و گاه در سراشیب سقوط قرار گرفته است و اکنون در تندباد رویدادها بار دیگر تازیانه‌های دشمنان بر پیکرش فرود می‌آید تا سهل انگاری و بی‌غیرتی فرزندانش را با اندوه و اشک بنگرد.»
حامد شهسورای عضو انجمن اسلامي دانشگاه پيام نور مشهد هم در این مراسم با ستودن هرگونه اعتراض و تجمع مدنی از قبیل تجمع برای خلیج فارس و یا جزایر سه‌گانه اهداف تمام این اعتراضات را پیگیری دموکراسی خواند. وی همچنین مجموعه اتفاقات اخیر درباره‌ی جزایر سه‌گانه را نشان از بی‌کفایتی مسئولین دولت جمهوری اسلامی دانست.
در این مراسم همچنین حامد پناه‌آبادی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد اعتراض خود را نسبت به اقدام سایت گوگل را اعلام داشت . گفت: «در دوره‌ای که اعراب بر این سرزمین حکمرانی می‌کردند هم هرگز چنین تغییر نامی صورت نگرفت!»
در این مراسم شرکت کنندگان نوشته‌هایی را با عناوینی چون: «وطن یعنی گذشته حال فردا، تمام سهم یک ملت ز دنیا»، «سکوت دولت در برابر هجوم بیگانه چرا؟»، «چو ایران نباشد تن من مباد»، «دیروز دریای خزر، امروز خلیج فارس ، فردا کجا؟»، «وطن یعنی: خلیج تا ابد پارس» ، ‹‹ سكوت نهاد هابين المللي در برابر تعرض به تماميت ارضي ايران محكوم است ›› ، «Persian gulf is Persian gulf forever» و
we condem the UN silence را در دست داشتند. این نوشته‌ها در پایان مراسم به روی دیوار سازمان ملل نصب گردید.
در پایان همچین قطعنامه‌ی صادر گردید که متن کامل آن به شرح زیر است:
نام‌های جغرافیایی بخشی از تاریخ و فرهنگ یک سرزمین اند و به عنوان میراث معنوی یک ملت به نشان ماندگاری ارزش‌ها و آرمانهایشان به یادگار می‌مانند. در کهن دیار ما نام‌های تاریخی بسیاری است که ریشه در هزاره‌های دور دارد و یکی از شناسه‌های ملی مردم سرزمین ما به شمار می‌آید و از آنجا که شناسه‌های ملی سهم قابل توجهی در خود آگاهی ملی و پیشرفت و توسعه کشور دارد، بایسته است نگاه ویژه‌ای به آن داشت.
خلیج همیشه پارس در اندیشه‌ی مردم ایران بزرگ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و یادآور شهریاری جهانی ایرانی در سده‌های نه چندان دور است که پیام آور آزدای، برابری و حقوق بشر برای جهانیان بودند.
در این میان اگر نسلی آگاه، خواهان آینده‌ای روشن‌ هستند، خاموشی و سکوت نارویی و خیانتی گران به تاریخ این سرزمین و آیندگان آن است. تازش فرهنگی دشمن چون توفانی سرزمین ما را درمی‌نوردد و ناروی دوست‌نمایان زیر پایمان را خالی می‌کند تا دوست و دشمن در کنار هم ریشه‌ی کهن این سرزمین را بخشکانند. براستی کجایند دلیران ایران زمین که چون آرش و حنيف جوان و جهان آرا جان خود را در اره سربلندی ایران در تیر نهند و پستی و خواری ایران و ایرانی را نپذیرند.
و اکنون در رویارویی فرهنگ دیگری همتی بلند باید تا از میراث نیاکانمان پاسداری کنیم. متاسفانه سایت گوگل در یک حرکت غیر علمی و دشمنانه در وارونه کردن تاریخ، نام خلیج فارس را دگرگون و به خلیج عرب تغییر داده است. همچنین کشور امارات متحده‌ی عربی که هنوز عمر آن به نیم قرن نرسیده است به خاک کشورمان و جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی چشم دوخته است. اکنون بایسته است هر یک از ایرانیان به فراخور توان خود ناخشنودی خویش را ابراز داشته و هر چند اندک گامی در این راه بردارند. از این میان ما فعالان جامعه‌ی مدنی و دانشجویی پیشنهاد می‌دهیم:
1) هوشمندی کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در برابر کشورهای استعمار ساخته‌ی کناره‌های خلیج فارس و برخورد قاطع و قوی با ادعاهای پوچ و بی‌اساسشان.
2) عدم سرمایه‌گذاری ایرانیان در این کشورها و به ویژه کشور امارات متحده‌ی عربی.
3) گرد آمدن احزاب، گروه‌ها، دسته‌ها و فعالین مدنی، صنفی، اجتماعی در برابر سفارت امارت.
4) از دولت کنونی و آتی جمهوری اسلامی ایران انتظار می‌رود با برنامه‌‌ریزی دقیق و با دیپلماسی سنجیده به بهترین نحو در برابر این ادعاهای پوچ و بی اساس برخواسته و با شدیدترین نحو با آن برخورد نماین
د





Keine Kommentare: