Montag, 7. April 2008

ثمین باغچه بان درگذشت


بی بی سی - ثمین باغچه بان آهنگساز، مولف و مترجم ایرانی بر اثر عارضه قلبی در استانبول ترکیه درگذشت.

مرگ او ۲۹ اسفندماه ۱۳۸۶ و در سن ۸۰ سالگی در تعطیلات نوروزی اتفاق افتاد و همین مساله باعث شد که خبر فوت او تا کنون منتشر نشود.
ثمین باغچه بان در سال های گذشته به همراه همسر آوازخوان و اهل موسیقی خود و فرزندش در استانبول زندگی می کرد.
محمد سریر رئیس هیات مدیره خانه موسیقی می گوید: "از طریق کاوه پسر مرحوم ثمین باغچه بان، خبر مرگ او را شنیدم اما متاسفانه به دلیل تعطیلات دو هفته ای، اهالی موسیقی امروز از این حادثه مطلع شده اند."
آقای سریر اضافه می کند: "خانه موسیقی به زودی مراسم یادبودی برای ایشان برگزار خواهد کرد. همچنین قصد داریم در صورت تمایل همسر ایشان،‌آثار مرحوم باغچه بان را جمع آوری و منتشر کنیم."
او می گوید که آقای باغچه بان با اینکه در ترکیه سکونت داشت اما هر از چندی به ایران می آمد و ارکستر سمفونیک تهران کارهای ایشان را بعد از انقلاب اجرا کرده است."
حسین دهلوی آهنگساز ایرانی هم که امروز از مرگ ثمین باغچه بان با خبر شده است می گوید:‌ "استاد من مرحوم حسین ناصحی شاگرد آقای باغچه بان بود و من به این واسطه شاگرد ایشان محسوب می شدم."
او می گوید: "همسر آقای باغچه بان اهل ترکیه بودند و به همین دلیل و همین طور نامناسب بودن شرایط موسیقی در ایران، ایشان ترجیح دادند که در ترکیه زندگی کنند."
آقای دهلوی عنوان می کند که ثمین باغچه بان آثار ماندگاری در موسیقی سمفونیک و همچنین موسیقی کودک خلق کرده است."
او اظهار امیدواری کرد که آثاری را که ثمین باغچه بان خلق کرده به نت درآمده باشد تا بتوان در ایران منتشر کرد.
ثمین باغچه بان در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد و پس از گرفتن دیپلم هنرستان عالی موسیقی،‌ به همراه حسین ناصحی به عنوان شاگردان ممتاز هنرستان برای ادامه تحصیل به ترکیه اعزام شدند.

تا پیش از انقلاب، باغچه بان آثاری را برای ارکستر نوشت که توسط رهبرانی چون مرحوم حشمت سنجری و دیگران توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد.
مرحوم باغچه بان همچنین به ترجمه و نگارش نیز می پرداخت. داستان هایی از عزیز نسین و یاشار کمال نویسندگان ترک زبان را برای نخستین بار به فارسی برگرداند و در سال های اخیر، کتابی را با عنوان "چهره هایی از پدرم" در مورد فعالیت و زندگی پدر خود، جبار باغچه بان، در تیراژ محدود ۱۱۰۰ نسخه به چاپ رساند.
جبار باغچه بان با نام اصلی جبار عسگرزاده، اولین آموزگار کر و لال ها و همچنین بنیانگذار نظام جدید آموزش الفبای فارسی در ایران بود.
مهمترین اثر باغچه بان آلبوم "رنگین کمان" برای کودکان است که با همکاری همسرش ئولین، مرحوم داوید و مرحوم بهجت قصری ضبط شد و فروش آن تا به امروز در فروشگاه های موسیقی ادامه دارد
.

Keine Kommentare: