Dienstag, 19. August 2008

زمان مورد نیاز برای دسترسی به مواد مخدر در ایران: ۳۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای دسترسی به مواد مخدر در ایران: ۳۰ دقیقه



خبرنامه امیرکبیر: دکتر فریبرز فرشاد دبیرعلمی هفتمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران اعلام کرد:‌ متوسط زمان دسترسی به مواد مخدر در ایران ۳۰ تا ۴۰ دقیقه است و حدود سه میلیون معتاد در کشور وجود دارد.‌

فرشاد در گفتگویی که از سوی انجمن علمی داروسازان ایران منتشر شد، افزود:‌ سوء استفاده از داروها و مواد روانگردان در ایران به صورت یک مساله جدی و عامل تهدید کننده سلامت آحاد جامعه درآمده است و زمانی به ابعاد فاجعه بیشتر آشنا می شویم که بدانیم متوسط زمان دسترسی به مواد ۳۰ دقیقه است.

وی اعلام کرد براساس آمار اعلام شده از سوی نیروی انتظامی در سال گذشته بیش از ۸۰ هزار قرص اکستازی در ایران کشف شده است و براساس آمارهای رسمی حدود سه میلیون معتاد در کشور وجود دارد که با در نظر گرفتن اعضای چهار نفره برای هر خانواده و به صورت نسبی می توان می گفت حدود ۱۲ میلیون نفر از مردم ایران همه روزه به گونه ای در گیر بحران خانمان سوز اعتیاد هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود:‌ خلاء برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی کافی و نقش ضعیف رسانه ها و موانع و تابوهای فرهنگی و اجتماعی که بازگو کردن ابعاد فاجعه را محدود می کند ، مقابله با تهدید را دشوار و ناکارآمد می سازد.

اسماعیل احمدی مقدم دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشتر شمار تخمینی معتادان کشور را بر اساس برآورد RSA انجام شده در مرکز داریوش در سال ۸۶، یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر عنوان کرده بود.

به گفته وی ، قطعا این آمار پس از جرم‌زدایی از اعتیاد و صدور کارت‌های درمان، در موقع مشابه کنونی در سال آینده، رسمی‌تر اعلام خواهد شد.

وی با بیان این که آمار دقیقی از شمار معتادان تفننی کشور وجود ندارد، تعداد این افراد را بر اساس تخمین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر خواند.

احمدی مقدم تصریح کرد:‌ مصوب شده است که هیچ دستگاهی، خارج از آماری که کمیته آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌کند، آماری منتشر نکند.

وی همچنین درصد مصرف کنندگان قرص های روانگردان در کشور را نسبت به مواد مخدر ناچیز عنوان کرد و گفت:‌ دغدغه اصلی در عرصه مبارزه با مواد مخدر مصرف مواد مخدر از جمله کراک است.


Keine Kommentare: