Sonntag, 7. Dezember 2008




دانشجويان: پرتاپ گاز اشک‌آور در مراسم ۱۶ آذر دانشگاه همدان

فعالان دانشجويی می‌گويند: روز شنبه نيروهای امنيتی برای برهم زدن مراسم شانزدهم آذر دانشجويان دانشگاه بوعلی، همدان، از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
در همين زمينه، سياوش حاتم، دبير کل انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه بوعلی سينا همدان، در گفت‌وگو با راديو فردا با اشاره به تلاش نيروهای امنيتی برای برهم زدن برنامه شانزدهم آذرماه اين دانشگاه می‌گويد: «هنگامی که در اواخر مراسم دانشجويان در حال خواندن سرود يار دبستانی بودند نيروهای امنيتی برای متفرق کردن دانشجويان به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاپ کردند».
در همين زمينه خبرنامه بوعلی سينا نيز نوشته است که «نيروهای امنيتی پس از شکست در پروژه ارعاب دانشجويان که از حدود يک هفته پيش آغاز شده بود و در مواجهه با گردهمايی هزاران نفری دانشجويان در دانشکده علوم پايه دانشگاه بوعلی سينا که برای شرکت در مراسم روز دانشجو انجمن اسلامی دانشجويان همدان صورت گرفته بود با استفاده از گاز اشک‌آور در محيط بسته دانشکده دانشجويان را وادار به خروج از دانشگاه کردند».
خبرگزاری فارس نيز با اشاره به درگيری در دانشگاه بوعلی نوشته است مراسم شانزدهم آذر دانشگاه بوعلی «با دخالت حراست دانشگاه به پايان رسيد».
در حالی خبر از دخالت «نيروهای امنيتی» در مراسم شانزدهم آذر دانشگاه بوعلی سينای همدان منتشر می‌شود که وزارت علوم ايران در چند روز گذشته با درخواست گروه‌های دانشجويی منتقد دولت نهم برای برگزاری اين مراسم موافقت نکرده بود.
سياوش حاتم می افزايد: از هفته گذشته که قرار بود مراسم شانزدهم آذر توسط انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه بوعلی سينا همدان برگزار شود، اعضای اين انجمن توسط نيروهای امنيتی مورد تهديد قرار گرفتند که در صورت برگزاری چنين مراسمی با آنها برخورد خواهد شد.
در حالی خبر از دخالت «نيروهای امنيتی» در مراسم شانزدهم آذر دانشگاه بوعلی سينای همدان منتشر می شود که وزارت علوم ايران در چند روز گذشته با درخواست های گروه های دانشجويی منتقد دولت نهم برای برگزاری اين مراسم موافقت نکرده بود
سياوش حاتم همچنين اضافه می‌کند که اين مراسم با محور يادواره دانشجويان ستاره‌دار دانشگاه بوعلی و نقض حقوق بشر برگزار شد.
به گفته دبيرکل انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه بوعلی سينا همدان در اين مراسم امين نظری، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، سخنرانی کرد.
دانشجویان دانشگاه همدان می‌گویند: پيش از آغاز اين مراسم مسوولان امنيتی دانشگاه بوعلی روز شنبه با بستن درهای دانشگاه فقط به دانشجويان دانشکده علوم اجازه ورود به دانشگاه را می‌دادند.
به گفته سياوش حاتم، به دنبال افزايش جمعيت، نيروهای امنيتی مجبور شدند به دانشجويان ديگر نيز اجازه دهند تا در اين مراسم شرکت کنند.
سياوش حاتم می‌گويد: رييس دانشگاه از هفته گذشته تهديد کرده بود که در صورت برگزاری مراسم اعضای انجمن از دانشگاه اخراج خواهند شد.
مراسم شانزدهم آذرماه به مناسبت حمله پليس به دانشجويان در سال ۱۳۳۲ که به کشته شدن سه دانشجو منجر شد برگزار می‌شود.
لغو دیدار رهبر ایران با دانشجویان
در حالی که مهدی زاهدی، وزیر علوم ایران، پیشتر خبر داده بود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه علم صعنت حضور می‌یابد این مراسم لغو شده است.
وزير علوم ايران گفته بود كه آيت‌الله خامنه‌اى براى نخستين بار در روز ۱۶ آذر در جمع دانشجويان حاضر مى‌شود «تا از دستيابى عناصر ضد انقلاب به اهداف‌شان» جلوگيرى شود.
تاکنون مسوولان وزارت علوم ایران درباره برگزار نشدن این مراسم توضیحی ارائه نکرده‌اند.
در همین زمینه سخنرانی محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، که قرار بود يک روز پس از روز دانشجو يعنی ۱۷ آذرماه در دانشگاه تهران انجام شود به تعويق افتاده است.
در همين حال، بسيج دانشجويی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بعدازظهر روز شنبه تجمعی مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری ايسنا، در همين زمان جمعی از دانشجويان با در دست داشتن عکس‌هايی از محمد خاتمی، در حمايت از وی شعار می‌دادند: «خاتمی، خاتمی، حمايتت می‌کنيم» و سرود «يار دبستانی» را خواندند.
ميلاد اسدی، از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت درباره کم و کيف تجمع بسيج دانشجويی دانشگاه تهران در شانزدهم آذر به راديو فردا می‌گويد: «پيش از برگزاری اين تجمع، خبرگزاری‌های وابسته به دولت تعداد دانشجويان شرکت‌کننده در اين تجمع را هم ۵ هزار نفر اعلام کردند اين مساله بيانگر اين بود که اين تعداد از قبل چيده شده بود و قرار است با استفاده از دانشجويان دانشگاه‌های ديگر و تمهيداتی که خودشان دارند اين تجمع را برگزار کنند».
به گفته آقای اسدی روز شنبه «اطراف دانشگاه تهران پر بود از اتوبوس‌ها و مينی بوس‌هايی که دانشجويان بسيجی را از دانشگاه‌های ديگری که در تهران وجود دارد به آنجا آورده بودند، اما باز با تمام اين مسائل اين تجمع با حداکثر ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانشجو برگزار شد».
وی افزود: «توجه داشته باشيد که در اين تجمع بسيج می‌آيد با پلاکاردهايی که در حمايت از حاکميت است، عکس مسئولين حکومتی را می‌گيرد و به تبليغ وضعيت موجود می‌پردازد، مسلما دانشجويانی که مستقل هستند و روحيه آزادی‌خواهی و دموکراسی‌خواهی همچنان در آنها وجود دارد، نسبت به اين مسئله ساکت نخواهند نشست و اعتراض می‌کنند. همان طور که در برنامه امروز هم به اين مسئله اعتراض کردند.».
شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت می‌گويد:«مخصوصا که ما شنيديم در اين تجمع بسيج يک سری شعار در دفاع از انقلاب فرهنگی، تصفيه اساتيد و اخراج دانشجويان دگرانديش داده است که مسلما اين شعارها با روحيه دانشجويی در تضاد است و عموم دانشجويان با اين مسئله مخالفند و به اعتراض پرداختند».
وی درباره حضور نیافتن آقای خاتمی در دانشگاه تهران در روز شانزدهم آذر می‌گويد: «گويا اطرافيان آقای خاتمی تشخيص دادند که صلاح نيست ايشان در اين روز که قرار بود تجمعی از سوی يکی از تشکل‌های منتقد حاکميت (چه محمود احمدی‌نژاد و چه

Keine Kommentare: