Freitag, 13. März 2009

عفو بین الملل: دانشجویان بازداشت شده در معرض شکنجه و بدرفتاری هستند


عفو بین الملل: دانشجویان بازداشت شده در معرض شکنجه و بدرفتاری هستند


خبرنامه امیرکبیر: عفو بین الملل روز گذشته با انتشار بیانیه ای نگرانی خود را از شکنجه دانشجویان بازداشت شده ابراز کرد.

در این بیانیه، عفو بین الملل با اشاره به نام های اسماعیل سلمانپور، مجید توکلی، حسین ترکاشوند و کوروش دانشیار نوشته است: این ۴ دانشجو بدون هیچ محاکمه و دادرسی از ۵ فوریه ۲۰۰۹ (۱۷ بهمن) در بازداشت به سر می برند و عفو بین الملل نگرانی خود را نسبت به وضعیت آنان ابراز کرده است. (برای مشاهده متن اصلی بیانیه عفو بین الملل می توانید به
این لینک مراجعه کنید)

لازم به یادآوری است سازمان عفو بین الملل هفته گذشته نیز با صدور بیانیه ای نسبت به وضعیت سلامتی و خطر شکنجه عباس حکیم زاده، مهدی مشایخی، نریمان مصطفوی و احمد قصابان هشدار داده بود. (متن اصلی بیانیه عفو بین الملل در مورد این ۴ دانشجو را می توانید در
این لینک ببینید)

در بیانیه روز گذشته عفو بین الملل آمده است: حسين تركاشوند، كوروش دانشيار، اسماعيل سلمان پور و مجيد توكلي، هم اكنون در بند ۲۰۹ اوين كه مربوط به وزارت اطلاعات است نگهداري مي شوند. از آنجا كه چهار دانشجوي ياد شده، زنداني سياسي محسوب مي شود در مورد آنها نگراني در مورد رفتار ناشايست و آزار و اذيت جسمي و شكنجه وجود دارد.

اين دانشجويان همگي اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه صنعتي اميركبير (ISA) هستند كه در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان اولين رئيس دولت ايران شركت كرده بودند. برنامه ياد شده نيز يك برنامه صلح آميز بوده و بطور آشكار به اطلاع همگان و نيز مراجع قانوني رسيده بوده و هيچ كدام يك از اين مراجع نيز مخالفت خود را با اين برنامه ابراز نكرده بودند. اما با اين وجود بيست تن از شركت كنندگان در اين مراسم بازداشت شدند كه با گذشت چند روز همگي آزاد شدند اما اين چهار دانشجو هم چنان در بازداشت غيرقانوني بسر مي برند.

طبق گزارش هاي رسيده اين چهار دانشجو در اعتراض به بازداشت غيرقانوني خود و نيز شرايط بازداشت خود در اعتصاب غذا بسر مي برند. مجيد توكلي يكي از چهار دانشجوي بازداشت شده مدير مسئول نشريه خط صفر بود كه از تاريخ مي ۲۰۰۷ تا آگوست ۲۰۰۸ در زندان اوين بسر برد.

عفو بين الملل بيم و نگراني در مورد شكنجه و آزار و اذيت جسماني چهار دانشجوي دربند پلي تكنيك اعلام ميكند. چرا كه آنها را وادار به اعتراف شدند تا اقرار كنند كه در سازماندهي اعتراضات دانشجويي روز ۲۳ فوريه كه در آن اجساد چند تن از سربازان گمنام جنگ ايران و عراق در اين دانشگاه دفن شد، نقش داشته اند. در حالي كه اعراضات دانشجوئي در اين روز، دو هفته بعد از بازداشت اين دانشجويان اتفاق افتاد.

سابقه ماجرا

طي سه ماه اخير گزارش هائي به سازمان عفو بين الملل رسيده است كه طي آن موج جديد بازداشت ها و آزار و اذيت بوي‍ژه اقليت هاي قومي و مذهبي، مدافعان و فعالان حقوق سنديكائي، دانشجويان، فعالان زنان مورد توجه قرار گرفته است. فشارهائي كه بيشتر با هدف ساكت كردن و خاموش كردن صداهاي منتقدان در آستانه انتخابات آتي رياست جمهوري مي ۲۰۰۹ در ايران است.

در روز ۲۳ فوريه طبق گزارش ها بيش از ۷۰ دانشجو در اعتراضات دانشجوئي به تدفين جسد سرباز در دانشگاه پلي تكنيك دستگير شدند كه همه ي آنان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند و به كلانتري ۱۰۷ ميدان فلسطين منتقل شدند. هم چنين در اين ميان دانشجويان دختر نيز حضور داشته اند كه مورد آزار و اذيت قرار گرفتند. اما اكثريت اين دانشجويان طي چند ساعت بعد از آن يا فردا صبح آن روز آزاد شدند.

تدفين جسد سربازان در دانشگاهها برنامه ايست كه دولت ايران با هدف كنترل هر چه بيشتر بر دانشجويان و دانشگاه ها در حال اجراي آن است. تدفين اين سربازان كه بدليل قرباني شدن در جنگ شهيد تلقي مي شوند، براي اعضاي نيروهاي امنيتي مانند نيروهاي بسيجي كه تحت كنترل سپاه پاسداران هستند، كنترل و دسترسي به فضاي دانشگاه را براي سركوبي عليه تجمعات اعتراضي توسط دانشجويان منتقد تسهيل ميكند.

عفو بين الملل در پايان بيانيه خود از عموم خواسته است كه با ارسال نامه اي به مراجع ذيربط خواهان حمايت از دانشجويان ياد شده در برابر شكنجه و رفتار اهانت آميز و نيز دسترسي آنها به خانواده، وكيل و محاكمه عادلانه و نيز مراقبت هاي پزشكي، شوند. هم چنين در پايان اين بيانيه خواسته شده كه به موارد اتهامي اين دانشجويان توجه شود و در صورتي كه آنان تنها و صرفا بدليل بيان آزادانه نظرات انتقاد آميز خود در بازداشت بسر مي برند، زنداني عقيدتي محسوب شده و بايد فوراً و بدون قيد و شرط آزاد شوند.

تقاضاي مذكور هم چنين به دفتر هاشمي شاهرودي رياست قوه قضائيه ايران و نيز محمد جواد لاريجاني رياست بخش حقوق بشر اين قوه ارسال شده است
.

Keine Kommentare: