Freitag, 6. März 2009

وضعیت وخیم معیشتی میلیونها ایرانی در آستانه نوروز


وضعیت وخیم معیشتی میلیونها ایرانی در آستانه نوروز

آینده نیوز: در حالی که دو هفته تا عید نوروز باقی مانده است، نگرانی های معیشتی زندگی بیش از 50 میلیون نفر در ایران را فراگرفته است.
مطابق با آمارهای رسمی بیش از 14 میلیون نفر از مردم کشور زیر خط فقر شدید به سر می‌برند و حدود 30 میلیون نفر از مردم که شامل بخش عمده‌ای از حقوق‌بگیران دولت به ویژه فرهنگیان، اکثر نیروهای مسلح و کارگران هستند نیز دریافتی ماهیانه‌ای کمتر از 500 هزار تومان دارند و با توجه به آن که طبق آمارهای بانک مرکزی حدود 24 میلیون نفر از این تعداد اجاره‌نشین هستند، تأمین حداقل معیشت برای آن‌ها نیز ممکن نیست.
تصویب عیدی به مبلغ 250 هزار تومان برای کارمندان دولت نیز در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل تعطیلات فراوان فروردین ماه، بخش عمده آن با کاهش اضافه کاری این ماه نسبت به سایر ماه‌های سال ناپدید می‌شود و با توجه به گرانی موجود، ‌مسئولان کشور باید پاسخگو باشند که آیا این مبلغ ناچیز 250 هزار تومانی، تأمین‌کننده چه مقدار مواد غذایی اولیه مورد نیاز مردم است؟ چه رسد به تأمین پوشاک، کفش و وسایل پذیرایی نوروز!
این در حالی است که متوسط حقوق نمایندگان مجلس، مدیران کل، معاونین، وزاری دولت و مدیران شهرداری از 5/1 تا 3 میلیون تومان در ماه است.
بنابر آخرین اعلام بانک مرکزی از قیمت‌های مواد خوراکی در شهر تهران، ماست هر کیلو هزار تومان، پنیر هر کیلو 5500 تومان،‌ تخم‌مرغ شانه‌ای 2700 تومان، برنج هر کیلو 3300 تومان، حبوبات به طور متوسط هر کیلو دو هزار تومان،‌ میوه به طور متوسط هر کیلو هزار تومان، گوشت گاو و گوسفند هر کیلو حدود ده هزار تومان، ‌گوشت مرغ هر کیلو 2400 تومان و روغن هر کیلو حدود دو هزار تومان است.‌ با توجه به این قیمت‌ها که از سوی دولت اعلام شده، باید از مسئولان پرسید، برای سیر کردن شکم یک خانواده 4 نفره با حداقل مواد غذایی لازم که به بیماری و سوء تغذیه دچار نشوند، چه میزان هزینه لازم است؟
و آیا تأمین این هزینه‌ها با یک حقوق پانصد هزار تومانی و عیدی 250 هزار تومانی با احتساب هزینه اجاره مسکن، حمل و نقل، درمان، پوشاک، آب،‌ برق، گاز و تلفن و... ممکن است و اگر ممکن نیست، زمانی که مسوولان خود در رفاه کامل به سر می‌برند، آیا به مردم محروم توصیه می‌کنند که شب‌ها با شکم گرسنه سر بر زمین بگذارند؟

Keine Kommentare: