Mittwoch, 6. Februar 2008

بهنام پای چوبه دار؛ حکمی برای اتهام دوران کودکی



بهنام پای چوبه دار؛ حکمی برای اتهام دوران کودکی

درغروب پنج شنبه ارديبهشت ماه ۱۳۸۴ بهنام از محل کار پدرش که چوپان است و به کار کشاورزی هم اشتغال دارد به سمت منزل خود می رود. در خانه در حال پراندن کبوترهای خود بوده که يکی از اين کبوترها بر روی ديواری که در اطراف زمين فوتبالی که مهرداد در آنجا مشغول بازی بوده، می نشيند.
در همين هنگام مهرداد سنگی پرتاب می کند که به کبوتر می خورد واين موضوع باعث عصبانيت بهنام می شود. بهنام همراه يکی از دوستان خود بيرون می آيد و با مهرداد درگير می شود و اين درگيری باعث می شود قبل از اين که مهرداد بتواند چاقويی را که همراه داشته درآورد، بهنام تبر کوچکی را که برای کشاورزی از آن استفاده می شده به سوی مهرداد پرتاب کند. اين تبر به گردن مهرداد برخورد می کند و قبل از رسيدن به بيمارستان موجب مرگ او می شود.
بهنام زارع، نوجوانی که در ۱۶ سالگی طی در اين درگيری در روستای دستجرد در نزديکی شيراز، جان مهرداد را گرفت، حالا در چند قدمی چوبه دار ايستاده است.
به گفته محمد مصطفايی که وکالت اين پرونده را بر عهده دارد، در حال حاضر اين حکم برای اجرا به زندان ابلاغ شده است.
صدور حکم اعدام برای «مجرمان صغير» به يکی از بزرگ ترين چالش های جمهوری اسلامی ايران در عرصه رعايت حقوق بشر تبديل شده است. مراجع حقوق بشری و قضايی بين المللی، صدور و اجرای حکم اعدام را برای مجرمانی که در هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته اند، خلاف موازين جهانی می دانند، اما کماکان برای تعداد نسبتا زيادی از اين مجرمان، در ايران حکم اعدام صادر می شود.
راديو فردا: اکنون اين پرونده در چه مرحله ای قرار دارد؟
محمد مصطفايی: در پرونده های قتل، بعد از اين که حکم از طريق ديوان عالی کشور قطعيت پيدا کرد، حکم به اجرای احکام ارسال می شود و پرونده به نظر رييس قوه قضاييه می رسد.
هيچ تاريخی برای اجرای حکم تعيين نشده و همين موضوع باعث می شود که اضطراب ها و دغدغه ها برای متهم و خانواده اش بيشتر شود. بهنام هر لحظه خودش را پای چوبه دار احساس می کند.
محمد مصطفايی، وکيل مدافع بهنام، در گفت و گو با راديو فردا
اين پرونده به نظر آقای شاهرودی رسيده و ايشان در تيرماه اذن به اجرای حکم داده اند. ومتأسفانه حکم برای اجرا به دادگستری شيراز فرستاده شده است.
آقای مصطفايی! اين حکم در مرحله اجرا قرار گرفته است؟
بله، تمام تشريفات و مراحل اجرای حکم گذرانده شده و پرونده آماده اجرای حکم است.
با توجه به اين که حکم به تاييد آقای شاهرودی هم رسيده است، در اين مرحله چه کاری می شود کرد تا از اجرای حکم جلوگيری شود؟
از نظر من و بسياری از همکارانم، احکام صادر شده برای افراد زير ۱۸ سال که مرتکب قتل می شوند، بر خلاف قانون و بر خلاف کنوانسيون حقوق کودک است.
دولت ايران به خصوص قوه قضاييه نبايد اين احکام را اجرا کند و اجرای اين احکام نقض حقوق بشر است. ولی متأسفانه ما امسال شاهد صدور و اجرای اين احکام برای افراد زير ۱۸ سال بوده ايم.
آيا شما خارج از دايره قضايی ايران هم اقدامی کرده ايد و يا با مراجع بين المللی حقوق بشر تماسی داشته ايد؟
بله، اين پرونده چند ماه پيش در مجامع بين المللی مطرح شد و همين امر باعث شد که اجرای حکم مدتی به حالت تعليق درآيد.
در خصوص پرونده بهنام، اتحاديه اروپا و سازمان عفو بين الملل، بيانيه صادر کردند. اين موضوع حتی به اطلاع سازمان يونيسف هم رسيد، ولی متأسفانه هيچ کدام از اين اقدامات به نتيجه ای نرسيده است.
به نظر شما می شود کاری کرد تا از اجرای حکم جلوگيری شود؟
درخصوص اين پرونده، تنها کسانی که می توانند از اجرای حکم جلوگيری کنند، رئيس قوه قضاييه و اوليای دم هستند.
خانواده مقتول رضايت نمی دهند؟
خير، تا به حال چندين بار با اوليای دم صحبت شده ولی متأسفانه جوابی نداده اند.
آيا تاريخی برای اجرای حکم تعيين شده است؟
خير، هيچ تاريخی برای اجرای حکم تعيين نشده و همين موضوع باعث می شود که اضطراب ها و دغدغه ها برای متهم و خانواده اش بيشتر شود. بهنام هر لحظه خودش را پای چوبه دار احساس می کند.
آيا با خانواده بهنام تماس داريد؟
بله، من امروز با پدر و مادرش صحبت کردم. گريه آنها يک لحظه بند نمی آمد و التماس می کردند تا شايد بشود کاری انجام داد تا فرزندشان از مرگ نجات پيدا کند.
شما حتما با بهنام ملاقات داشته ايد، در مورد شخصيت و روحيه او توضيح دهيد. آيا در مورد ماجرای قتل حرفی زده است؟
خصوصيت اخلاقی و فردی بهنام به هيچ عنوان به گونه ای نيست که قادر باشد عمل قتل را مرتکب شود.
او فردی است بسيار آرام و مؤدب و در خانواده بسيار فقيری به دنيا آمده است. بهنام از اين ماجرا احساس ناراحتی می کند و اميد دارد که بتواند آزاد شود و کنار خانواده اش به زندگی ادامه ده
د.

Keine Kommentare: