Samstag, 23. Februar 2008

گزارش تازه آژانس از فعالیت اتمی ایران


گزارش تازه آژانس از فعالیت اتمی ایران

بی بی سی - رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود در مورد فعالیت اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که اگرچه ایران بیش از گذشته به آژانس امکان بازرسی از تأسیسات اتمی خود را داده اما همکاری اش با آژانس در حدی نبوده که ثابت کند به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست.
در گزارش آژانس که به رسانه ها درز کرده آمده که ایران نه تنها به قطعنامه های پیشین شورای امنیت در مورد توقف غنی سازی اورانیوم عمل نکرده بلکه نسل جدیدی از دستگاههای سانتریفوژ را در تأسیسات اتمی خود نصب کرده که می تواند غنی سازی اورانیوم را با سرعت بیشتری انجام دهد.
در این گزارش همچنین تصریح شده که ایران نتوانسته است در موعد مقرر به پرسشهایی که در مورد فعالیت اتمی اش برای آژانس وجود دارد پاسخ گوید.
از جمله پرسشهایی که همچنان بی پاسخ مانده، ارتباط میان غنی سازی اورانیوم، آزمایش روی مواد دارای قابلیت انفجاری بالا و همچنین برنامه موشکی در ایران است، بنابر گزارش آژانس، یافته های دستگاههای اطلاعاتی از وجود چنین ارتباطی حکایت می کند.
در گزارش آژانس از تحقیقات نظامی در ایران ابراز نگرانی شده و آمده که آژانس تا زمانی که برنامه تحقیقات نظامی ایران برایش شفافتر نشود، در موقعیتی نیست که بتواند اطمینان حاصل کند که آیا در برنامه اتمی این کشور اهداف نظامی نیز وجود دارد یا نه.
در این گزارش، اجرای پروتکل الحاقی به پیمان بین المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی برای شفافتر شدن برنامه تحقیقات نظامی ایران ضروری دانسته شده، این پروتکل امکان بازرسی گسترده و از پیش اعلام نشده تأسیسات مرتبط با فعالیت اتمی ایران را برای آژانس فراهم می آورد.
دولت ایران در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، پروتکل الحاقی را پذیرفت و به اجرا درآورد اما مجلس شورای اسلامی که چند ماه پس از پذیرش پروتکل الحاقی ترکیب آن به نفع مخالفان دولت خاتمی تغییر یافت، حاضر به تصویب پذیرش این پروتکل نشد و اجرای پروتکل نیز متوقف گردید.
شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است بر اساس گزارش تازه آژانس و همچنین نظر خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد صدور قطعنامه تازه ای در مورد ایران تصمیم بگیرد.
کلیات این قطعنامه از یک ماه پیش مورد توافق پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان قرار گرفته بود و پس از اعمال نظر کلیه اعضای پانزده گانه شورا، پیش نویس نهائی آن تنظیم شده و قرار است هفته آینده به رأی گذاشته شود.
با تصویب این قطعنامه، کشورهای دنیا از پذیرش کلیه مقامات دست اندرکاران برنامه اتمی ایران در خاک خود منع می شوند و از کشورها خواسته می شود در دادوستد با ایران هوشیاری به خرج دهند تا این دادوستدها به نفع برنامه اتمی این کشور تمام نشود.
این در حالی است که مقامات ایرانی همچنان تأکید دارند که در برابر فشار خارجی تسلیم نمی شوند و از پیشبرد برنامه اتمی خود باز نمی ایستند.
در حالی که در گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده که اهداف اصلی برنامه اتمی ایران همچنان برایش مبهم است، مقامات ایرانی تأکید می کنند که این گزارش مثبت و به نفع ایران است.


Keine Kommentare: