Montag, 20. Oktober 2008

كمبود دارو؛‌ بيماران سرگردان در داروخانه‌ ها


كمبود دارو؛‌ بيماران سرگردان در داروخانه‌ ها

جام جم آنلاين: تا همين چند وقت پيش شما به عنوان بيمار يا هركسي كه نياز دارويي دارد، مي‌توانستيد با شماره تلفني كه به نام مركز اطلاع‌رساني دارو ثبت شده بود، تماس بگيريد و بپرسيد كه داروي مورد نظرتان را دقيقا از كجا و كدام داروخانه تهيه كنيد.
اين مركز در خيابان ناصرخسرو به‌شكل نمادين و مثلا براي دهن‌كجي به قاچاقچيان دارو در اوايل سال 80 تاسيس شده بود و گرچه فعاليتش 24 ساعته نبود، اما دسترسي به آخرين اطلاعات بازار دارو را براي بيماران فراهم مي‌كرد.
همين امروز هم اگر به 118 زنگ بزنيد، شماره مركز اطلاع‌رساني دارو را در اختيارتان قر ار مي‌دهد، اما اگر با شماره مورد نظر تماس بگيريد، با اين پيام مواجه مي‌شويد: شماره مورد نظر شما مسدود است.
چندي پيش به دليلي نامعلوم اين مركز به ساختمان اصلي معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت منتقل شد و حالا كار اين مركز كاملا متوقف شده است.
هيچ دليل مشخص و موجهي براي توقف كار مركزي كه مي‌توانست براي شهروندان تهراني و از آن مهم‌تر براي بيماران شهرستاني كه به منظور تهيه داروهاي كمياب مجبورند داروخانه‌هاي شهر را گز كنند، اعلام نشده است.
تماس‌هاي تلفني و درخواست مكتوب ما براي علت تعطيلي اين مركز به جايي نرسيد، اما معاون غذا و داروي وزارت بهداشت حدودا 10 روز پيش اعلام كرد: شماره تلفن كشوري مركز اطلاع‌رساني تامين دارو تا يك ماه آينده از سوي وزارت بهداشت اعلام مي‌شود و مردم طي تماس با اين مركز مي‌توانند نزديك‌ترين داروخانه توزيع‌كننده داروي مورد نظر خود را پيدا كنند.
توجيه يا علت تاخير
رسول ديناروند در خصوص تاخير در راه‌اندازي مركز اطلاع‌رساني دارو گفته است: متاسفانه نبود چنين مركزي گاهي مردم را در پيدا كردن داروي مورد نظر خود كه از سوي پزشك تجويز شده است، با مشكل مواجه مي‌كند و بيماران سرگردان مي‌شوند، اما از طرفي امكانات و توان پرسنلي وزارت بهداشت اين اجازه را به ما نمي‌دهد كه بتوانيم مركز اطلاع‌رساني تامين دارو را در ستاد وزارت بهداشت راه‌اندازي كنيم‌ به همين علت قرار است طي انعقاد تفاهم‌نامه‌اي با يكي از واحدهاي اجرايي زير مجموعه وزارت بهداشت در يكي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، اين مركز را راه‌اندازي كنيم.
توجيه نبود امكانات و توان پرسنلي در حالي اعلام مي‌شود كه به گفته يك كارشناس حوزه دارو، اين مركز در گذشته با 5 نفر پرسنل اداره مي‌شد و بودجه گرداندن اين مركز هم از اعتبارات معاونت غذا و دارو تامين نمي‌شده، بلكه از منبع مالي غيررسمي و بر اساس همكاري اين مركز با شركت‌هاي دارويي و فروش تك نسخه‌اي دارو به دست مي‌آمده است.
گرچه ديناروند ايجاد مركز اطلاع‌رساني دارو از اين نظر كه مردم بتوانند طي تماس با آن، مراكز عرضه‌كننده داروي مورد نظر خود را پيدا كنند و آدرس نزديك‌ترين داروخانه عرضه‌كننده دارو را بگيرند را قطعا از وظايف وزارت بهداشت مي‌داند.
اما او در بخش ديگري از صحبت‌هايش مي‌گويد: امكانات وزارت بهداشت محدود است، بنابراين لازم نيست هر كاري كه جزو وظايف قانوني وزارت بهداشت است، الزاما از طرف خود وزارت بهداشت انجام شود، بلكه مي‌توان با خريد خدمت و با استفاده از توان اجرايي مراكز خارج از وزارتخانه‌ برخي كارها را واگذار كرد كه اطلاع‌رساني درباره دارو مي‌تواند يكي از اين امور باشد البته در اين مورد خريد خدمت از بخش غيردولتي انجام نمي‌شود و طرف قرارداد يكي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي است كه بعدا اعلام مي‌شود.
كمبود دارو، علت تعطيلي‌
مساله ديگري هم به شكل غيررسمي در خصوص تعطيلي اين مركز اعلام مي‌شود كه احتمال صحيح بودن آن زياد است. شنيده‌ها حاكي است، مشكلات كمبود دارو بخصوص داروي بيماران خاص كه هر چند وقت يك‌بار به اعتراض و تجمع آنها منجر مي‌شود علت اصلي تعطيلي اين مركز است.
يكي از دست‌اندركاران حوزه دارو كه تمايلي براي ذكر اسمش ندارد، مي‌گويد: سال 83 اين مركز به‌طور متوسط از كمبود 3 قلم دارو در هفته گزارش مي‌داد، اما در حال حاضر كمبود دارو‌ها خيلي بيشتر از اين تعداد است و ادامه كار اين مركز به اين شكل و با توجه به كمبود‌ها بيشتر زير سوال بردن مسوولان دارويي كشور محسوب مي‌شد تا كمك به بيماران.
سرگرداني بيماران‌
مسوول روابط عمومي داروخانه 13 آبان نيز به جام‌جم مي‌گويد: مركز اطلاع‌رساني دارو كمك بزرگي براي بيماران بود تا بدون اتلاف وقت بدانند براي تهيه داروي مورد نظرشان به كجا مراجعه كنند.
اعظم ناظري ادامه مي‌دهد: در حال حاضر وقتي براي تهيه دارويي با ما تماس مي‌گيرند، ما فقط مي‌توانيم به بيماران اطلاع دهيم كه داروي مورد نظر در داروخانه 13 آبان وجود دارد يا نه، در واقع هيچ كمك ديگري به بيمار نمي‌كنيم، اما مركز اطلاع‌رساني دارو به بيماران دقيقا اطلاع مي‌داد كه دارويشان را از كجا تهيه كنند.
او مي‌گويد: به اين ترتيب بيماران مجبورند تك‌تك داروخانه‌ها را براي يافتن داروي مورد نظر جستجو كنند
.

Keine Kommentare: