Dienstag, 28. Oktober 2008

نگرانی البرادعی؛ رژیم غنی سازی اورانیوم را متوقف نمی کند


نگرانی البرادعی؛ رژیم غنی سازی اورانیوم را متوقف نمی کند

سازمان ملل متحد، 7 آبان، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "محمد خزاعی" نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت که تهران علیرغم مطالبات شورای امنیت سازمان ملل متحد قصد ندارد غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
نماینده دائم ایران گفت: مطالبه توقف غنی سازی (اورانیوم) غیر قانونی، خارج از حد و مغایر با مفاد قرارداد منع گسترش سلاح هسته ای (ان پی تی) است. ایران هیچگاه مطالبات غیر قانونی را نمی پذیرد.
وی همچنین اعلام نمود که تهران خواستار حل دیپلماتیک مشکل است و بعنوان مثال بسته پیشنهادی ایران به کشورهای 1+5 (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) را خاطر نشان ساخت که همچنان پاسخی بدان داده نشده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز 27 سپتامبر به اتفاق آرا قطعنامه 1835 در رابطه با ایران را تصویب کرد که حاوی هیچ تحریمی نبوده و تاکیدی بر تصمیمات پیشین شورای امنیت است و تهران را فرا می خواند که به مطالبات آن در رابطه با برنامه هسته ای خود عمل کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد ایران را فراخواند که "بطور کامل و بی درنگ به مطالبات قطعنامه های شورای امینت و نیز مطالبات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند".
البرادعی: رژیم تهران همکاری نمی کند
"محمد البرادعی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران را فراخواند که هرچه سریعتر تدابیر لازم برای فراهم سازی امکان راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران را اتخاذ کند.
وی روز دوشنبه از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام داشت: من ایران را فرا می خوانم که هرچه سریعتر به کلیه تدابیر لازم برای تامین شفافیت و اعتمادسازی به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود عمل کند.
البرادعی افزود هنوز سوالات متعددی نسبت به برنامه هسته ای ایران و از جمله نسبت به احتمال وجود مقاصد نظامی این کشور باقی مانده است.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطر نشان داشت: "من متاسفم که ما تا کنون نتوانسته ایم به روشنی در رابطه با نبود مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده (از سوی تهران) دست یابیم
".

Keine Kommentare: