Samstag, 18. Oktober 2008

روزنامه‌نگاران ایران محکوم و محروم از حقوق خود

روزنامه‌نگاران ایران محکوم و محروم از حقوق خود
محمدحسن فلاحیه زاده در اعتصاب غذا و مسعود کردپور محکوم به یکسال زندان
گزارشگران بدون مرز نگران سلامت روزنامه‌نگار زندانی محمدحسن فلاحیه‌زاده است، که از تاریخ ١٤ مهرماه در اعتصاب غذا بسر میبرد. گزارشگران بدون مرز همراه با بیان فلاحیه‌زاده همسر و صالح نیکبخت وکیل این روزنامه‌نگار از او می‌خواهد به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
" محمدحسن فلاحیه‌زاده قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار زندانی در ایران است. وی در دادگاهی غیر علنی و بدون داشتن وکیل مدافع به زندان محکوم شده است. هم اکنون در بند ٣٥٠ زندان اوین با زندانیان عادی زندانی و از حقوق لولیه خود محروم است. بی‌عدالتی دستگاه قضایی در برابر خواست‌های برحق این روزنامه‌نگار، برای او راهی جز به خطر انداختن سلامتش نگذاشته است. "
محمد حسن فلاحیه‌زاده به بیماری تلاسمی مبتلا است. این بیماری در شرایط نامناسب بازداشت و در صورت ادامه‌ی اعتصاب غذای می‌تواند به شکل جدی سلامت او را به خطر اندازد. صالح نیکبخت وکیل این روزنامه نگار به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که موکلش در اعتراض به حکم زندان و برای اعاده دادرسی دست به اعتصاب غذا زده است. وی علیرغم امضای وکالت‌نامه از سوی روزنامه‌نگار تاکنون نتوانسته است به پرونده دسترسی داشته باشد. بیان فلاحیه‌زاده همسر این روزنامه‌نگار که به همراه پسر سه ساله اش در در خرمشهر زندگی می کند گفت که از آغاز اعتصاب غذا نتوانسته است به ملاقات همسرش برود اما نگران سلامت او است و در تماس تلفنی از او خواسته است که به اعتصاب غذایش پایان دهد. وی گفت همسرش پاسخ داده است که بعد از دیدار با وکلیش به اعتصاب پایان خواهد داد.
محمدحسن فلاحیه‌زاده خبرنگارتلويزيون العالم، شبکه عرب زبان راديو تلويزيون دولتي ايران، و همکار بسیاری از رسانه‌های عرب از جمله روزنامه المستقبل، رادیو دوبی، و تلویزیون ابوظبی، از آذرماه ١٣٨٥ در زندان بسر مي برد. در تاريخ ۹ ارديبهشت ١٣٨٦ از سوی دادگاه انقلاب اسلامي تهران در پشت درهای بسته به اتهام " جاسوسي" محاکمه و به سه سال زندان و پرداخت جریمه سنگین مالی دو برابر دستمزدش دریافتی از رسانه ها محکوم شد. وی هم اکنون در بند ٣٥٠ زندان اوین زندانی است.
از سوی دیگر، مسعود کردپور در تاریخ ٢٤ مهرماه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به یک سال زندان محکوم شد. این روزنامه نگار در تاریخ ١٧ مرداد ماه در شهر بوکان از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و بعد از ٢١ روز بازداشت و سلول انفرادی در زندان های اطلاعات و مرکزی بوکان به زندان مهاباد انتقال یافت. در تاریخ ٣١ شهریور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به "تبليغ عليه نظام از طريق مصاحبه و گفتگو با رسانه هاي بيگانه " محاکمه شده بود.
گزارشگران بدون مرز یادآور می‌شود
ایران با ١٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی بزرگترین زندان خاورمیانه برای روزنامه‌نگاران است
.

Keine Kommentare: