Mittwoch, 10. September 2008

دیده بان حقوق بشر: 26 نوجوان در ایران اعدام شدند


دیده بان حقوق بشر: 26 نوجوان در ایران اعدام شدند

رئیس مركز ترك اعتیاد تهران گفت: مصرف ماده« شیشه» به شدت در جامعه در حال افزایش است، برخلاف تصور، شیشه به شدت اعتیاد آور است، اعتیاد به این ماده محرك هیچ راه درمانی ندارد و فرد را به مرز خودكشی و همسركشی می‌كشاند.
محمد اسماعیل علی‌پور در گفت‌و‌گو با فارس با ابراز نگرانی جدی از روند گسترش ماده اعتیاد‌آور شیشه در كشور، افزود: شیشه یك ماده محرك و از خانواده آمفتامین‌هاست، متاسفانه بسیاری از مصرف كنندگان این ماده تصور می كنند، شیشه اعتیاد آور نیست اما این ماده به شدت اعتیاد آور است و حتی مصرف تفننی آن نیز فرد را معتاد می‌كنند.
وی گفت: شیشه علاوه بر اینكه اعتیاد آور است به شدت فرد مصرف‌كننده را دچار وابستگی فكری و روانی‌ می‌كند و شواهدی كه در معتادان به این ماده مشاهده شده، نشان داده است كه عوارض مصرف این ماده بسیار بیشتر از هروئین و كراك است.
وی افزود: اعتیاد به شیشه هیچگونه روش درمانی ندارد و در هیچ جای دنیا نیز تاكنون روش درمان دارویی برای اعتیاد به این ماده خطرناك پیدا نشده است، نه متادون و نه بوپرنورفین كه داروهای شناخته شده درمان جایگزین برای هروئین، كراك و تریاك شناخته شده‌اند، در درمان اعتیاد به شیشه تاثیری ندارند، فقط می‌توان از درمان های غیر دارویی مانند روان درمانی و مشاوره برای این افراد استفاده كرد كه تاثیر این روشها نیز در درمان اعتیاد به شیشه بسیار كم است.علی‌پور گفت: ماده شیشه كه امروزه در ایران تولید می‌شود، معمولاً به صورت دست ساز در خانه‌ها تولید می‌شود و متاسفانه شدت توهم و هذیان در مصرف كنندگان شیشه ایرانی به مراتب بیش از آن چیزی است كه در گزارش های بین‌المللی اعلام شده است.
وی ادامه داد: مهمترین اثر ناشی از مصرف شیشه این است كه معتادان به این ماده را دچار بدبینی نسبت به اطرافیان و به خصوص همسر می كند و در مواد متعددی كه حداقل 2 نفرشان بیمار خود من بودند شاهد بودم كه فردی اقدام به همسركشی كرده و بعد از این كار اعلام كرده كه من می دانستم كه زنم خطایی مرتكب نشده اما بعد از مصرف شیشه انگار فردی در ذهن من می‌گفت همسرت را بكش.
این روانپزشك اضافه كرد: متاسفانه شاهد این هستیم كه تعداد زیادی از معتادان به تریاك، هروئین و كراك كه تحت درمان با متادون بودند، به مصرف شیشه رو آورده‌اند و به این ترتیب روند درمان آنها نیز شكست خورده است.
وی گفت: مصرف شیشه باعث اختلال در عملكرد شغلی، خانوادگی و اجتماعی فرد می‌شود، به شدت عملكرد مغز و روان فرد را تخریب می‌كند، پرخاشگری و عصبیت از جمله عوارض حتمی مصرف این ماده است.
وی افزود: برخی به اشتباه تصور می‌كنند كه مصرف شیشه باعث بی اشتهایی و لاغری می‌شود، درحالی كه مصرف این ماده تا 48 ساعت فرد را دچار بی اشتهایی، بی خوابی و عصبیت می كند و بعد از آن به شدت فرد دچار پرخوری، پر خوابی و اشتهای زیاد می‌شود و افسردگی و حتی تمایل به خودكشی نیز به دنبال آن بروز می‌كند

Keine Kommentare: