Freitag, 26. September 2008

«توافق بر سر پیش نویس قطعنامه جدید علیه ایران»

توافق بر سر پیش نویس قطعنامه جدید علیه ایران»

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز جمعه گفت: کشورهای ۱+۵ بر سر پيش نويس قطعنامه جديد شورای امنيت عليه ایران به توافق دست يافته اند.
جان ساور، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد، نيز گفته است: آمريکا و روسيه بر سر تصويب قطعنامه تازه ای عليه ايران به توافق رسيده اند.
در همين زمينه خبرگزاری فرانسه به نقل از يک ديپلمات آلمانی گزارش داده است که در نشست غير منتظره وزيران امور خارجه کشورهای فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، بر سر پيش نويس قطعنامه تازه عليه ايران توافق شده است.
ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، نيز در اين زمينه گفت: اين پيش نويس روز جمعه به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.
در همين حال، ديپلمات های غربی می گويند: در پيش نويس قطعنامه جديد بر تحريم های تصويب شده در سه قطعنامه پيشين شورای امنيت عليه ايران تاکيد شده است تا از اين طريق نشان داده شود که روند صدور قطعنامه ها علیه جمهوری اسلامی متوقف نشده و تهران بايد این قطعنامه ها را اجرا کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، قطعنامه جديد تحريم های جديدی را در بر نخواهد داشت، اما بيانيه قاطعی عليه اقدامات ايران در ناديده گرفتن در خواست های بين المللی خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف نيز در این باره گفت:«قصد ما اين است که همه تصميم های اتخاذ شده قبلی را تاييد کنيم».
در همین زمینه، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفت: قطعنامه جدید حاوی تحریم های تازه ای علیه ایران نیست، بلکه نشان دهنده یکپارچگی جامعه جامعه جهانی بر سر مناقشه هسته ای ایران است.
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، می گوید قطعنامه جدید نشان دهنده اتحاد قدرت های جهانی در قبال برنامه هسته ای ایران است.
خانم رایس در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفت: این نکته اهمیت دارد که ایران بداند که گروه ۱+۵ متحد است.
در حالی که فرانسه، بریتانیا، آمریکا و آلمان به دلیل خودداری ایران از توقف فعالیت های مربوط به غنی سازی خواهان تشدید تحریم ها علیه تهران هستند، چین و روسیه مخالف چنین اقدامی هستند.
پيشتر قرار بود که وزيران امور خارجه کشورهای فرانسه، بريتانيا، آمريکا، چين و روسيه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه، درباره تشديد تحريم ها عليه ايران به مذاکره بپردازند.
اما روسيه روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرده بود که ضرورتی برای برگزاری اين نشست نمی بيند.
وزارت امور خارجه روسيه در اين بيانيه تصريح کرده بود: «هيچ آتشی را نمی بينيم که ما را ملزم کند در خلال يک هفته پر کار در مجمع عمومی سازمان ملل، همه چيز را کنار بگذاريم و به مذاکره درباره برنامه هسته ای ايران بپردازيم.»
اين در حالی بود که وزيران امور خارجه ايالات متحده و روسيه در ديدار روز چهارشنبه خود در نيويورک، بر تداوم همکاری‌ های مشترک در حل مسئله هسته‌ای ايران تاکيد کرده بودند.
يک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا پس از ديدار روز چهارشنبه کاندوليزا رايس و سرگئی لاوروف که نخستین ديدار رو در روی آنها پس از مناقشه قفقاز بود، اعلام کرد که هر دو قدرت، همکاری‌های خود را برای تحت کنترل در آوردن برنامه هسته‌ای ايران و کره شمالی ادامه خواهند داد.
سرگئی لاوروف پس از ديدار با خانم رايس گفته بود: به رغم اختلاف نظرهای موجود، اهداف روسيه و آمريکا در حل مسئله هسته‌ای ايران و کره شمالی تغيير نکرده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره ديدار روز چهارشنبه اش با کاندوليزا رايس گفته بود: «در اين ديدار برنامه هسته‌ای ايران و اوضاع پيرامون مسئله هسته‌ای کره شمالی را بررسی کرديم و در هر دو مورد اهداف ما تغيير نکرده ‌است.»
شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون، سه قطعنامه عليه ايران تصويب کرده است. در اين قطعنامه ها از ايران خواسته شده است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به سوالات بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای پاسخ دهد.
ايران اما غنی سازی اورانيوم را بر اساس قوانين بين المللی حق خود می داند و اعلام کرده است که حاضر به متوقف کردن اين فعاليت ها نيست.
غنی سازی اورانيوم کاربرد دوگانه در توليد سوخت نيروگاه های اتمی و همچنين توليد سلاح اتمی دارد و ايران هدف خود از غنی سازی را تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه هايی که ساخت آنها را در برنامه دارد عنوان کرده است
.

Keine Kommentare: