Dienstag, 9. September 2008

پیروزی جنبش زنان در برابر تمامیت خواهان: مواد ۲۳ و۲۵ لایحه خانواده حذف شدند


پیروزی جنبش زنان در برابر تمامیت خواهان: مواد ۲۳ و۲۵ لایحه خانواده حذف شدند

خبرنامه امیرکبیر: سرانجام به دلیل اعتراضات گسترده، مواد ۲۳ و ۲۵ لایحه خانواده از این لایحه حذف شدند.

مواد ۲۳ و ۲۵ لایحه خانواده که توسط دولت به این لایحه اضافه شده بود، اعتراضات گسترده فعالین زنان و فعالین سیاسی و اجتماعی را در پی داشت ولی با این وجود از مدت ها پیش حامیان دولت با استفاده از تریبون های مختلف از جمله صدا و سیما و سایت های مختلف به حمایت از این لوایح و تهدید مخالفین آن پرداختند.

چندی پیش فاطمه آلیا از نمایندگان اصولگرایان در مجلس از اصرار نمایندگان مجلس مبنی بر در دستور کاربودن این لایحه در مجلس خبر داده و گفته بود: «نمایندگان هرگز در برابر فضاسازی و لجن پراکنی مشتی لائیک، گرد آمده حول جایزه بگیران از اجنبی، دست از وظیفه قانونی خود برنمی دارند.»

قندفروش مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری تهران نیز گفته بود: “موضوع زنان موضوعی است که به عنوان ظرفیت پنهان برای دشمن همچنان وجود دارد که از طریق آن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ضربه بزنند. متوجه شدیم توطئه هایی در این زمینه مطرح شده که آبشخور آن از سوی غربی ها بوده که دنبال خیلی از مواردی هستند که ایجاد این فضاها موضوعاتی است که ما در اختیار آنها قرار می دهیم.

وی در مورد لایحه خانواده به ایرنا گفته بود: “وجود برخی قوانین که به صورت شفاف در لایحه خانواده مطرح نشده بود دستاویزی برای کسانی شد که نه بدنبال حقوق زنان و نه بهبود وضعیت آنان بلکه دنبال اهداف سیاسی بوده اند. کسانی که از لایحه خانواده انتقاد کردند، در گذشته این موضوع را مطرح می کردند که چرا زنان نمی توانند همانند مردان با چند مرد به طور همزمان در ارتباط باشند.”

لاله افتخاری عضو فراکسیون زنان مجلس نیز واکنش های صاحبنظران و زنان در اعتراض به این لایحه را نوعی واکنش از سر «احساسات» و «سیاست زدگی» ذکر کرده بود.

همزمان با این اظهار نظرها، تعدادی از سایت های اصولگرایان نیز در “فواید چند همسری” و در نتیجه “افزایش طول عمر” نوشتند و محسن کوهکن، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در مصاحبه ای با آفتاب اظهار داشته بود: “همسر دوم با اجرای عدالت حق مردان است.”

خبرگزاری ایرنا به اعلام حمایت بیش از ۳۰۰۰ نفر از فعالین اجتماعی و سیاسی از فراخوان ائتلاف فعالین جنبش زنان علیه لایحه خانواده، واکنش داده و تحت خبری با عنوان “همگرایی برخی مدعیان اصلاحات با بهائیان و ضدانقلاب علیه لایحه خانواده!” علیه حامیان جنبش زنان خبر منتشر کرده بود.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، صدا و سیما نیز با ارائه برنامه های مختلفی در حمایت از دولت درباره این لایحه پرداخته بود. هفته گذشته بخش خبری شبکه دوم با برگزاری میزگردی و دعوت از حامیان دولت از مواد ۲۳ و ۲۵ این لایحه حمایت کرد. غلامحسین الهام، سخنگوی دولت در این برنامه تلویزیونی بر حمایت از ماده ۲۳ که به چندهمسری و ازدواج مجدد اختصاص داشت، تاکید کرد. الهام در این برنامه که به همراه طبیب زاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده و زهرا آیت اللهی عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان حضور یافته بود در دفاع از لایحه پیشنهادی دولت به ویژه ماده ۲۳ سخن گفت.

گفتنی است پیش از این و بدنبال اعتراض گروه های مختلف زنان، این لایحه از دستور کار صحن علنی خارج و مجددا به کمیسیون قضایی ارجاع شده بود. مواد ۲۳ و ۲۵ لین لایحه به شرح زیر بودند:
ماده ۲۳: این لایحه اختیار همسر دائم بعدی، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجراء عدالت بین همسران می باشد.
ماده ۲۵: وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است از مهریه های بالاتر از حد متعارف و غیر منطقی با توجه به وضعیت زوجین و مسایل اقتصادی کشور متناسب با افزایش میزان مهریه به صورت تصاعدی در هنگام ثبت ازدواج مالیات وصول نماید
.

Keine Kommentare: