Dienstag, 2. September 2008

صدور حکم اعدام برای بازداشت شدگان طرح امنیت اجتماعی


صدور حکم اعدام برای بازداشت شدگان طرح امنیت اجتماعی

کمیته گزارشگران حقوق بشر
هانی خواندار از متهمان طرح موسوم به ارتقای امنیت اجتماعی- مبارزه با اراذل و اوباش- که از اردیبهشت ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد، پس از 17 ماه بازداشت در سوله کهریزک و بند 325 سپاه، به زندان رجایی شهر کرج انتقال یافت.
مادر وی می گوید:" برای انتقال پسرم به بند عمومی، وی را مجبور کرده اند تا حکم اعدامش را امضا کند."
هانی خواندار به خانواده خود گفته است که حکم اعدام او از سوی دادگاه صادر شده و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.
این درحالی است که مطابق قانون در پرونده هایی که کیفرخواست آنان اعدام است، متهم می بایست در جریان دادرسی دارای وکیل بوده و جلسات محاکمه وی با حضور وکیل مدافع صورت گیرد.
هانی خواندار در طول دوران بازداشت طولانی مدت خود، از هرگونه تماس با خارج از زندان محروم بوده است.
همچنین حامد اکبری یکی دیگر از بازداشت شدگان این طرح نیز که از سال گذشته در حبس به سر می برد، از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده است.
گفتنی است در جریان طرح مقابله با اراذل و اوباش 1300 نفر در تهران بازداشت شدند که پس از گذشت 3 ماه ، 781 نفر به دلیل اینکه هنگام دستگیری جرمی را مرتکب نشده بودند، با اخذ تعهد آزاد شدند.
نیروی انتظامی، اتهامات بازداشت شدگان را، برهم زدن نظم، ایجاد رعب و وحشت در محلات، مزاحمت برای نوامیس و .. عنوان نمود و 27 تن از آنان را طی حکمی به اعدام محکوم کرد. با این وجود از لیست 27 نفره ی نیروی انتظامی، به جز هانی خواندار و حامد اکبری، سایرین با قید وثیقه آزاد شدند.
برخوردهای خشن وغیرانسانی نیروی انتظامی در جریان بازداشت افراد درحدی بود که سردار رادان رئیس نیروی انتظامی تهران، با محکوم نمودن برخی از این برخوردها، آن را محدود به چند تن از نیروهای پلیس دانست و خبر از برخورد قانونی با آنان داد.
افراد بازداشت شده در جریان این طرح، پس از بازداشت به سوله ی کهریزک منتقل شده و شرایط طاقت فرسایی را در آن مکان تجربه نمودند. آنان پس از آزادی از شکنجه های شدید جسمی و روحی خود خبر دادند

Keine Kommentare: