Sonntag, 14. September 2008

مهم ترین بخش گزارش جدید آژانس اتمی که فردا منتشر می شود


مهم ترین بخش گزارش جدید آژانس اتمی که فردا منتشر می شود
سوارکردن قطعات یک بمب اتمی تحقیقاتی درایران


فردا قرار است گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شود. گزارشی که پیشاپیش بخش هائی از آن بدست خبرگزاری های بزرگ جهانی افتاده است. از جمله خبرگزاری رویتر که در باره متن این گزارش اطلاع داد:
بموجب گزارش جدیدی که آژانس انرژی اتمی منتشر خواهد کرد، مقامات ایرانی در آخرین سفر معاون این آژانس در ماه شهریور به ایران، مانع بازدید وی از سایت های اتمی ایران شده اند.
دراین گزارش همچنین اشاره به فعالیت های مخفی ایران برای سوار کردن(مونتاژ) قطعات یک بمب اتمی تحقیقاتی شده است. بازرسان آژانس (معاون البرادعی در سفر شهریورماه خود) خواهان پاسخگوئی و شفاف سازی در این زمینه شده اند اما تهران تلاش کرد با نرمش از کنار این پرسش ها عبور کند.
اشاره به تقویت برنامه حساس غنی سازی اورانیوم نیز بخش دیگری از گزارش جدید را شامل میشود و در مجموع هیچ پیشرفتی در برنامه شفاف سازی ابعاد نظامی فعالیت های اتمی ایران بدست نیآمده است. ایران از دسترسی بازرسان آژانس به آن کارگاه‌هائی که احتمالا در آنها محفظه کلاهک موشک‌ها طراحی می شود جلوگیری کرده است.
مقامات ایران این مخالفت ها را درچارچوب حفظ امنیت خود مجاز اعلام داشته اند.
عدم همکاری ایران با آژانس نیز در گزارش روز دوشنبه البرادعی گنجانده شده است. گزارش خواهد افزود که صحت و سقم ادعای مطالعات در مورد بمب را نمی توان بطور جامع ثابت کرد‏
.

Keine Kommentare: