Dienstag, 30. September 2008

اتحادیه اروپا خواستار فشار بیشتر بر رژیم تهران شد


اتحادیه اروپا خواستار فشار بیشتر بر رژیم تهران شد

سایت فرارو: اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با استقبال از تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست اقدامات خود در خصوص کنترل برنامه هسته‌ای رژیم تهران را شدت بخشد.
به گزارش آسوشیتدپرس، این اتحادیه در بیانیه خود که در نشست سالانه مجمع عمومی آژانس قرائت شد، اعلام کرد: جامعه بین‌المللی نمی‌تواند چشم‌اندازی را که رژیم تهران در آن دارای سلاح هسته‌ای است، بپذیرد.
اتحادیه اروپا همچنین از آژانس خواسته است که جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.
بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا از رژیم تهران نیز خواسته است علاوه بر پذیرش تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کند.
در این بیانیه آمده است: رژیم تهران باید علاوه بر شفاف‌سازی، درهای تاسیسات هسته‌ای خود را باز کند و به سئوالات بازرسان آژانس پاسخ دهد، چرا که آژانس به تنهایی نمی‌تواند بحران پرونده هسته‌ای این رژیم را رفع کند.
این در حالی است که وزارت خارجه جمهوری اسلامی، قطعنامه جدید شورای امنیت را «نمایشی و بیانیه‌ای سیاسی» و «غیر موجه» دانسته است.
محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز دوشنبه در در پنجاه و دومین کنفرانس مجمع عمومی آژانس، بار دیگر از تهران خواست در مورد برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند و گفت که این اقدام به نفع رژیم تهران، خاورمیانه و تمام جهان است.
قرار بود غلام‌رضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی نیز در این کنفرانس شرکت کند که به دلایل اعلام نشده از این سفر انصراف داد.
برخی تحلیل‌گران، عدم حضور آقازاده را بخشی از واکنش اعتراضی جمهوری اسلامی به صدور چهارمین قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای این رژیم می‌دانند.
علی‌اصغر سلطانیه نماینده در آژانس که روز دوشنبه به جای آقازاده در این کنفرانس سخنرانی کرده است، به مقامات آژانس هشدار داد که جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد به بهانه راستی‌آزمائی، امنیت جمهوری اسلامی را به خطر بیندازد
.

Keine Kommentare: